Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 1911 ggr
mjuhm
0

Hur mycket träning?

Hej!

Jag tycker att jag börjar bli alldeles för rund & vill nu sätta igång och träna. Jag tränar taekwondo två gånger i veckan & en timme varje pass. Det är ganska hård träning, men jag vill träna mer än så, mest för att få en platt mage som jag alltid velat ha.

Hur mycket är lämpligt att träna? Och hur får jag igång orken?
Jag har många gånger bestämt att jag ska börja träna, men jag är så lat att det aldrig blivit av.
Dessutom, vad är bra mat?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Eywa
0

Prova att köpa ett gymkort, kanske ett kvartal till att börja med. Eller varför inte gå och simma? Promenader är väldigt bra. Kul att göra ihop med kompisar också. Ut och gå eller något annat minst 30 min om dagen så kommer du se resultat om du samtidigt äter bra.

Bra mat är fullkorns pasta och ris ist. för vanligt. Undvik potatis. Ät mycket grönsaker, minst 1/3 av tallriken. Resten pasta/ris och kött (protein). Undvik feta såser, använd lättmjölk el. vatten till varma såser, kesella till kalla såser.

Undvik söta drycker, godis, chips och sådant. Undvik mättade fetter (smör tex.). Använd rapsolja istället. Ha en dag i veckan då du får äta vad du vill. Då blir det enklare att äta nyttigt resten av veckan.

Ät 5 ggr per dag.

Frukost: Ägg, fullkornsbröd, kött, frukt, juice tex.

Mellanmål: Frukt

Lunch: Något lätt, tex. två smörgåsar, fullkornsmüsli (utan socker) med frukt och lättmjölk eller varför inte pastasås med fullkornspasta.

Mellanmål: Frukt

Middag: Tex. Kyckling, fullkornsris och currysås med en grönsallad.

Undvik att äta efter klockan 19.

mjuhm
0

Man får inte köpa gymkort här om man är under 18 eller 15, kommer inte ihåg. Jag är alltså 13 (kanske skulle varit bra om jag nämnde det från början).
Såhär kan en dag se ut för mig angående maten:

Frukost: Vardagar ingenting, hinner inte. Helger blir det väl kanske macka med mjölk.

Lunch; Aldrig på helger, men äter bara på skolan ifall det är god mat.

Middag: Vad som tillagas hemma. Ibland äter vi även skräpmat.

Är jag hungrig senare på kvällen brukar jag ta ett äpple.

HannaM
0

Så länge du inte äter gigantportioner av det du äter är risken stor att du faktiskt äter för lite om du bara äter middag i stort sett.

mjuhm
0

#3 Jag äter ihjäl mig till middag..

HannaM
0

Då tycker jag du ska börja äta mer utspritt. Dom flesta dieter/lisvstilar som är inriktade på att vara hälsosamma förespråkar att man äter många små mål mat under dagen. Undantaget är väl lchf.

Att äta jättemycket en gång om dagen när man äter en vanlig blandkost brukar inte vara det bästa om man vill gå ner i vikt och orka träna mycket. Prova att försöka äta åtminstone frukost, lunch, mellanmål och middag. Titta på förslaget i inlägg 2 tex.

[Norrbysa]
1

Ärsch. Sluta fokusera på maten. Det leder bara till en taskig relation till mat. Ät ofta och när du är hungrig och leta efter en hobby. :-)

Klättring, löpning, simning, fotboll, handboll, basket.. finns så mycket kul man kan ägna sig åt. Och så lär man känna en massa nya vänner på köpet. :-)

Om man rör på sig regelbundet och äter det man behöver så mår man toppen och vikten behöver man inte bry sig om för den kommer hamna på en bra nivå av sig själv.

Om du bara vill hålla på med kampsport kan du kanske kombinera det med löpning för att få upp lite bättre kondition emellan passen? :-)