Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 2104 ggr
Zofia89
2011-09-24 21:26
0

Träningstips??

Hej alla!

Jag har ett problem =)

Jag älskar att promenera, springa, jogga, vara ute i naturen… Håller på att banta så träningen är väldigt viktig för mig men mitt problem…

Jag har väldigt dåliga knän (opererade 2ggr/knä) och jag stukar mina fötter hela tiden, ledbanden är sååå lösa men läkarna gör inget åt det!! Stukar foten riktigt rejält fast jag bara skulle stiga på en liten sten eller om marken lite lutar åt ett håll =/

Undrar hur jag ska motionera, älskar att motionera i skogen på naturstigar mm. men med tanke på mina ben är det nästan omöjligt nu, med knäna kan jag inte alls promenera på hård sandväg och asfalt =(

Tycker inte att jag har "gjort nåt" om inte jag blir svettig och helt slut, så det är det jag vill, men hur??

Ska börja i vattengymnastik för att stärka muskulatur och ledband men det är ju bara en gång i veckan och där blir man inte helt slut heller…

Tacksam för hjälp och tips!

Zadeira
2011-09-25 14:17
0

Varför inte cykling? Eller funkar det dåligt också med knäna? Då kommer du ut i naturen och kan om du har möjlighet variera vilken miljö du motionerar i. Cykling kan man ju också variera anstränginsgraden väldigt lätt efter sina förutsättning.

Sen finns det ju mängder med styrke-övningar man kan göra som inte belastar knäna men är krävande, ex gummiband. Lätt att göra hemma och finns mängder med instruktionsvidoeos på tex youtube.

Zofia89
2011-09-25 18:53
0

Cykling passar inte mina knän, tyvärr =( Fast jag har lättaste växeln på så går det inte, mina knän gillar helt enkelt inte den rörelsen… =(

Och med styrke-övningar så… hatar att träna inne =D värsta jag vet =/

Zadeira
2011-09-26 12:10
0

#2, Då är det väldigt svårt att komma med tips. Allt som du verkar kunna göra är sådant du tycker är tråkigt.Allt som du vill är sådant du inte klarar av. Du kanske helt enkelt får börja med den där vattengympan enbart och vänta på att den ska ge några resultat, sedan kanske du kan göra andra övningar.

Du kan göra styrkeövningar ute också.

indra-bus
2011-09-26 12:54
0

Simma, bra o skonsam träning för hela kroppen. Glad

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Zofia89
2011-09-26 13:14
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle gärna simma dygnet runt men som bäst är jag totalt pank! Ska till socialen nästa vecka för att söka utkomst-stöd =) Arbetslöshetsersättning får man nog vänta på =/

Var på första vattengymnastiken imorse och tyckte det var super!! Ska kolla idag ännu ifall det går några grupper på någon annan ort så jag skulle få fler dagar i veckan =)

Låter ju jätte kräsen gällande träning, egentligen är det bara inomhus-träning jag ogillar =)

ettlitetalias
2011-10-02 22:04
0

Du, hur fungerar det med att springa "barfota"? Jag har aldrig kunnat springa tidigare, men med nya tunna skor och ny teknik så gick det hur lätt som helst! Att springa med samma teknik som man gör när man springer barfota (främre delen av foten först istället för hälen) är mycket skonsammare för kroppen då varken anklarna eller knäna tar emot någon del av stöten som kommer när man sätter i foten, utan all den kraften går upp i vadmuskeln istället. Det blir en mjuk och väldigt fjädrande löpning istället.

Genom att skippa de tjocka "dämpande" sulorna på traditionella löparskor så minskar du även risken att vricka fötterna då du redan är platt på marken.

Zofia89
2011-10-03 17:32
0

Stiger nog snett utan skor oxå =P "barfota" springande funkar inte riktigt för mig heller, tycker det tar på knäna… har kanske fel teknik eftersom jag är rädd för att stiga snett…

Zadeira
2011-10-03 18:10
0

Vad jag hört så tar det ett par månader innan man får in tekniken ordentligt och kan springa ordentligt barfota. Man ska också vara nogrann med hjälp hur man gör det osv. Har ingen erfarenhet av det alls, men hörde något på radion där de nämnde just hur viktig tekniken var och att man tränade in det långsamt för att inte göra fel.