Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 4656 ggr
Wand
0

Minska magens omfång?

Jag är överviktig med ca 2 kilo (enligt läkare, så det är ingen förvrängd självuppfattning här) och i det stora hela så trivs jag ganska bra med min kropp. Det absolut enda jag avskyr är min mage, som är för stor och putig. 

Jag har ingen möjlighet att gå på gym och jag sportar inte, finns det någon som kan ge några tips på övningar man kan göra hemma för att få en fastare och några cm mindre mage? Kanske x antal situps eller vad det nu kan tänkas vara.

Mitt mål är att få ett midjemått på 70 centimeter innan jul, jag har just nu 75-76(beror mest på vilken tid på dagen som jag mäter). Är det möjligt utan gymträning?

Tacksam för alla möjliga idéer!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LaSadie
0

För att minska vikt så krävs tillsammans med kostbyte någon form av konditionsträning. Om du har fungerande skor så kan du promenera eller springa lite lätt. Om du har en cykel så kan du köra järnet på den. Sen kan du på nått sätt få ner Zumba och dansa lite hemma, som konditionsträning, gjorde själv det några gånger och det var jobbigare än vad man tror :)

Tillsammans med kost och kondition så sök på youtube för att få tips om magövningar du kan göra hemma. På nätet finns det väldigt många tips, med rätt sökord så får man fram dom :)

Wand
0

Ja, men problemet är att jag vill inte minska fett varesig på benen eller armarna, jag vill bara platta till min degiga mage. Så att träna hela kroppen känns inte riktigt rätt i sådana fall.
Promenera har aldrig funkat något vidare för mig heller för den delen, förr brukade jag gå 1-2 timmar varje eftermiddag med min hund, men nu då jag inte har min hund kvar så kan jag i stort sett inte ens gå utanför dörren då min socialfobi inte kan tillåta mig att visa mig ute utan sällskap. Och cykel har jag inte, vi har dock haft en crosstrainer en gång i tiden, det är synd att vi inte har våra grejer kvar nu!

LaSadie
0

Man kan tyvärr inte punktförbränna fett, om man kunde det så skulle jag vara överlycklig (har några cm för mycket på rumpan för att hitta en vettig storlek). Utan hela kroppen måste jobba, visst kan du träna upp musklerna runt bålen men för bästa resultat så krävs lite förbränning :)

Om du tycker det är svårt att komma ut så kan du köpa eller på annat sätt få ner träningsprogram som du kan träna med alt. köpa en träningscykel som du kan träna på hemma.

Wand
0

Men att punktträna muskler är väl inga problem, eller? 

Ja, fast det svåra med att komma ut är ju att jag har fobi för det, så att skaffa träningsprogram skulle antagligen inte hjälpa. Har inga vänner som är så speciellt ambitiösa vad gäller detta heller, och när jag går med en person så blir det oftast så att man pratar och går långsamt och stannar lite här och var, det är som någon sorts förbannelse.

Träningscykel har jag inte råd med då jag lever på 1000 kronor i månaden, det är även därför jag inte kan gymma, tyvärr. :(

LaSadie
0

nej, men som jag förstod att du lite övervikt som du vill (?) bli av med?

Såg just att om man tar en premunation på iform så får man cd's med Zumba träning om det finns intresse

Kethy
0

Med core och abs träning så tränar du magen , enkelt att göra hemmaGlad

Emmisan
0

(har inte läst kommentarerna innan)

Gå promenader varje dag och fokusera på din andning! Andas inte långsammare än du klarar av men i varje utandning så håll emot liksom. Andas ut långsamt och spän in magen tills den är platt och luften är ute ur lungorna. då andas du in långsamt och håller emot, förstår du hur jag menar?

Ta vara på dom naturliga rörelserna :) Det gör skillnad må jag lova! Sen måste man komma ihåg att kvinnor är större runt magen och näst intill alla har putmage just för att vi är kvinnor och detta skyddar vår livmoder. (och allt annat viktigt för att kunna skapa små bebisar ;)

Mvh Emma Tange

Fisfia
0

Det går som sagt tyvärr inte att punktförbränna fett. Situps och liknande magövningar tränar de yttre magmusklerna, dvs gör dessa muskler större, och din mage kommer inte att bli mindre av det, även om den kommer bli mer vältränad. De inre bukmusklerna däremot jobbar i ett annat plan, nämligen med att dra in magen, så genom att träna desa kan man faktiskt få ett mindre midjemått. Man har dessutom funktionellt sett mycket nytta av att träna dessa muskler då de stöttar ryggraden och står till stor del för "bukpressen".

För att nämna någon bra övning där du verkligen tränar dessa muskler är olika former av "plankan". Googla så hittar du säkert flera varianter. Utgångsövningen är en statisk övning där man står i en position som om man skulle utföra en armhävning men med tåspetsar och underarmar i golvet. Man ska nu sträva efter att vara rak som en planka, tänk på att suga in naveln ordentligt mot ryggraden och se till att inte rumpan åker uppåt eller att bröstryggen faller ihop mellan skulderbladen.

Här finns en film som visar övningen. Killen "fuskar" lite dock, han borde sänka rumpan lite så hela kroppen blir rak.

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/68

Annars är det ju som sagt konditionsträning som gäller för fettförbränningens skull. Våga prova olika motionsformer, det gäller att hitta det som passar dig! Man ska ha roligt när man tränar, livet är alldeles för kort för att ha tråkigt.

Häng inte upp dig på de där två kilona bara, herregud, 2 kg är väl ingenting?! Det viktiga är hur du själv känner att din kropp funkar.

Lycka till!

Kethy
0

core = träna den inre tvärgående magmuskeln transversus samt hela mag partiert  . det finns många bra övningar ex plankan+lägg till gående + sido planka. för oss tjejer så är det också viktigt att träna höftlyft för att stabilisera korsetten som håller upp/omkring hela magen det gör vi med övningar som kallas för core+ abs. magen består utav raka magmuskeln=rectus abdominis, yttre snea magmuskeln 0bliguss externus abdominis, inre snea magmuskeln = obliguss obdominis abdominis . tvärgående magmuskeln= transversus abdominis och ländryggen. för att träna hela paketet ( magen) så behöver du ha olika övningar som stimulerar de olika magpartierna samt ryggen, Det finns jätte många övningar , man börjar med lätta som ex plankan sedan lägger man till ex sido plankan sedan sido plankan med armlyft , hela tiden så utvecklar man, gör mera utmaningar ju mer du tränar ,Mag programet bör vara ca 30 min. precis som ett vanligt stryrke tränings program så kör du i set och repetetioner .Lägg till styrke träning/pass ex marklyft,  till mag passet och din mage arbetar automatisk , så börja också med att träna styrke träning. Många gör fel med  att bara träna den raka magmuskeln ex med sit ups och då växer magen iställer för då tränas bara en muskel grupp. träna magens alla muskel grupper samt ländrygg + höftlyft  ( bålstabilitet + balans) och då speciellt tvärgående mag muskeln som är den muskeln som sitter längst in.  Vissa övningar i yoga är bra likväl som pilates, ta reda på vad du vill träna och sedan kan du ex titta på you tube vilka övningar som är bra för de muskelgrupperna sedan kan du göra program som du följer och bygger vidare på …Lycka till Glad