Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 37376 ggr
villvaraanonymhär
73

bort med ryggfettet

Hejsan alla! har lite problem med sk. ryggfett, tyvärr verkar det som om mycket av mitt fett sätter sig på ryggen liksom Obestämd Det är riktigt fult när man tex har bikini och den skär in lite i huden.

Jag undrar helt enkelt, kan man träna bort detta? Hurdå isf? :) Tar tacksamt emot nogranna beskrivningar eller bilder på övningar.

Har ej tillgång till gym!

Wand
0

*tass*

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zadeira
0

Eftersom man inte kan punktförbränna fett så är det fettförbrännande träning i allmänhet som gäller.

Wand
7

Fast att säga att man inte kan punktträna är lögn. 

Tränar man rygg *och så säkert samtidigt mage* så tränar man upp musklerna där och får ner fettet. Det kanske inte just förbränns bara där, men man tränar ändå upp ryggen och då blir den därmed fastare, likväl som magen om man tränar den.

Zadeira
0

#3, Jag sa inte att man inte kan punkt-träna muskler, utan att man inte kan punkt-förbränna fett. Det är helt olika saker.

Wand
0

#4 Ja, men hon ville ju bara få det att t.ex sluta skära in när man har bikini, man behöver inte bränna bort fett för det, just sayin'.

Kaffemugg
1

Om man tränar musklerna blir de lite större, men fettet försvinner ju inte (enbart på grund av träning av ryggmusklerna). Resultatet blir snarare att bikinin skär in mer. Nu menar jag inte att TS ska låta bli att träna, utan snarare ska veta vad som händer om hon upplever att träningen inte hjälper. Jag rekommenderar absolut träning av ryggen, inte minst för vad det gör för hållningen, men om man inte minskar lite på kroppsfettet så kommer bikinin fortfarande att skära in.

villvaraanonymhär
0

okej tack för alla svar. Men har ni några tips på övningar man kan göra då för att fettförbränna (?) ryggen? Obestämd

molllyr
0

Löpning kanske? De behöver man inte ha ett gym för.. :)

Kaffemugg
1

Ägna dig åt den träning du tycker är roligast, då kommer du lättare igång och håller dig lättare fast vid den. Var gäller Fettförbränning på ryggen så spelar det ingen roll om du springer, lyfter vikter, dansar, eller simmar. Ingen träningsform bränner mer fett på någon särskild plats på kroppen än någon annan träningsform*. Det som bränner bort fett från kroppen är ett underskott på kalorier, vilket visserligen träning hjälper till med, men är helt beroende av hur mycket du äter.

Den viktigaste effekten träning har på din rygg är att dina muskler stärks så att din hållning blir bättre och du minskar risken för ryggont. Men som sagt, mängden fett på ryggen är beroende av hur mycket du äter. Träna det du tycker är kul och se till att du inte äter för mycket så försvinner ryggfettet Glad

* Undantag: konditionsträning så som jogging tar bättre på det fettet som finns inne bland organen än bara fettet under huden.

villvaraanonymhär
0

tack för alla svar! :)

villvaraanonymhär
0

förlåt, men är oerfaren och dubbelkollar. Fettminskning försvinner alltså pga. "underskott" av kolhydrater? Vilket man får genom att löpa och inte äta så mycket? men man ska ju äta typ 2000 kolhydrater om dan eller vad det är, det är väl inte så bra om man minskar på detObestämd

Zadeira
0

#11, Du menar nog kalorier och inte kolhyrdater. Det är i och för sig bra att minska kolhydraterna för det äter man ofta onödigt mycket av (bröd och pasta). Det är ingen fara att minska på det om du minskar till en rimlig nivå. Jag ligger för närvarandra på runt 1400 kalorier om dagen för att nå mitt viktminskningsmål. Det är inte förren man kommer under 1000 som det börjar bli dåligt. (Enligt mig och mina erfarenheter.)

Löpning är inte enda konditiosnträningen du kan göra, testa spinning, aerobics och annan konditionskrävande träning för att variera dig.

villvaraanonymhär
0

#12 förlåt, men kan verkligen inget om sånt här Skäms vad är det man äter som innehåller kalorier då? allt med mycket socker? Obestämd

Kaffemugg
3

Allt innehåller kalorier och alla räknas. Kalorier är ett mått på energi i olika livsmedel och brukar anges i kCal/100g på de flesta varor du hittar. Alltså hur många kilokalorier 100 gram den aktuella varan innehåller. Det är inte något att eftersträva att få i sig så lite kalorier så möjligt, kroppen behöver i de flesta fall minst 1500kCal om dagen för att fungera.

Men jag rekommenderar inte att börja räkna kalorier direkt, det är rätt krångligt. Det bästa du kan göra är att börja med att käka lite mindre och ägna dig åt någon form av träning som du tycker är kul. Vad det är för träning är mindre viktigt, huvudsaken är att det är något du tycker är kul så att du kan utföra den flera gånger i veckan utan att tycka att det är skittråkigt.

Ska jag förenkla stort så vill jag påstå att det är kosten som styr hur många kilo vågen visar, och träningen styr hur fet man ser ut i spegeln och hur sladdrig man är i hullet. Detta är två olika saker. Man kan tycka att det är lättare att äta mindre eller lättare att träna mer, men det är dumt att inte göra båda Glad

Utöver kost och träning så är det viktigaste tålamod. Försök bara äta lite mindre och träna mer i ett halvår. Har du varken blivit lättare eller mindre sladdrig så kan det vara läge att räkna kalorier ett tag för att få koll på intaget. Men ge kroppen tid, jag brukar säga att om det tagit tre år att gå upp 15 kilo ska det ta tre år att gå ner 15 kilo. Går du ner snabbare än 1 kilo i veckan är det för fort.

Vad gäller vad som är nyttigt respektive onyttigt så är det en situationsfråga. Har du inte ätit något alls på två dagar är en stor pizza inte fel, och har du redan käkat mer än vad din kropp behöver en dag är det äpplet du äter till efterrätt som sätter sig på midjan. Alla livsmedel innehåller olika typer av nyttiga ämnen, det handlar bara om att inte äta för mycket och att inte äta samma sak varje dag. De enda saker som alltid är onyttiga förutom sprit och ciggaretter är läsk och pommes. I övrigt handlar det mest om att inte äta för mycket.