jag får håll!
Jag har ett problem… Jag joggar, och jag får 4 gånger av 5 håll, eller väldigt ont i sidan. Och då har jag ändå sett till så jag varit ute 2 h efter att jag ätit, men det hjälper inte.
Vad kan jag göra? :)
// Molly
molllyr.blogg.se
Se till att du är ordentligt uppvärmd innan du börjar springa. Se till att andas ordentligt och djupt när du springer, försök andas med diafragman/magen och inte bara bröstkorgen. En del upplever även att de får håll lättare om de tränar i ett oregelbundet tempo så om du känner att hållet är på väg så hitta ett lugnt och jämnt tempo.
Sen kanske två timmar inte är tillräckligt för dig att vänta efter mat, utan du behöver vänta ännu längre? Prova även lätt-smält mat de dagar du tänker jogga.
Jag får håll lätt i perioder, men jag har lärt mig att om jag bara tänker på andningen och fortsätter i ett jämnt tempo och helt enkelt biter ihop och ignorerar smärtan så kan jag springa klart hela min runda trots hållet.
#1 Tack för tipsen! :)
// Molly
molllyr.blogg.se

Upplever själv att jag får lättare håll om jag är otränad. Ett tips jag fick när jag tränade friidrott var att hålla ett jämt tempo inledningsvis… det underlättar och minskar hållet. Men det allra viktigaste är att andas ordentligt! Att inte få tillräckligt med syre i blodet är sen största boven för att få håll
#3 Hur ska jag göra då? Typ in genom näsan på ett och ut genom munnen på tre eller så…
// Molly
molllyr.blogg.se

Ska springa idag och se hur jag gör :D Det är svårt att tänka på nått man gör relativt automtiskt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Andas djup.. långt ner i magen. Ibland så kan hållet sitta i andningsmuskulaturen.
För mig så hjälper det att lägga armarna på huvudet och stäcka ut revbenen.
Att stanna fungerar inte för mig. Då börjar hållet om från början igen. För mig så är det bara att springar igenom det.
Det är så olika det där med håll.

Nej, stanna är inte jättebra utan man ska jogga på i samma tempo, tempoändringar gör det inte bättre
Var annars ute nu och joggade, är lite snoriga så ultimat var det inte… men andades in med näsan ut med munnen. Inandningarna var kortare än utandningarna.
#7 Okej, tack.. Ska försöka tänka på det och se om det fungerar :)
// Molly
molllyr.blogg.se