Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 1989 ggr
Platypus
0

Mat för en dag?

Hejsan svejsan!

Hur ska man äta för att hålla/minska vikten? Jag joggar så ofta jag hinner, just nu bara 3 ggr per vecka, men oftare sedan när jag har ledigt. Efter varje joggingstur tränar jag också mag-, rygg- och armmuskler, och tänjer förstås.

Hur skulle en dag av mål ungefär se ut för mig, alltså vad till frukost, vad till lunch osv. Det behöver inte vara exakt vad, för jag är lite krånglig då jag inte äter annat kött än fisk, men om ni sådär på ett ungefär skulle vilja skriva mat för en dag så skulle jag bli jätteglad.

Tack så mycket på förhand! :D

[Malin]
0

Jag tycker du ska äta tre större och mer näringsrika mål, frukost, lunch och middag. Ev. kan du försöka hålla nere kolhydraterna på kvällen för de behövs egentligen inte då!

Mellan måltiderna kan du 2-3 mellanmål beståendes av typ keso med bär och nötter, kesella med bär, en knäckemacka, frukt eller liknande.

Zadeira
0

Det som Malin säger är en bra riktlinje. Sen får man även experimentera sig fram till hur ens egen kropp funkar bäst. Vad man ska äta och hur man lägger upp måltiderna är väldigt individuellt och man får helt enkelt prova sig fram till vad som känns bäst för en själv. Generellt så kan man alltid dra ner på socker och kolhydrater, och äta mer grönsaker och protein.

[ErikSvensson]
0

Vet inte riktigt, jag lägger själv mina carbs på kvällen just för att få tillgång till mer serotonin (insulin skickar runt proteinet och får tryptofanet att nå hjärnan..) vilket kan ha en lugnande effekt vilket kan vara trevligt när man ska sova. Har inte experimenterat sålänge men det kan va värt att prova om man känner för't. Skrattande

http://www.thefactsaboutfitness.com/research/dieting.htm

Platypus
0

Tacvk så mycket alla ni! Vettiga svar tycker jag. Nu gäller det bara att pröva sig fram.

I filmer så brukar de föresten säga att man inte ska äta efter kl. 18.00 för att hålla formen. Stämmer det eller är det bara påhittat?

:)

[Malin]
0

#4 Tror nog att det mer handlar om vad du äter efter 18! Stora mål med massor av kolhydrater är inte att rekommendera men typ kesella med bär eller ett ägg t.ex kan du ta som kvällsmål och då efter 18.

Zadeira
0

#4, jag brukar alltid äta en knäckemacka eller två med keso efter 21-tiden. Jag tycker att kroppen ska inte behöva gå tom mellan kvällsmat och frukost dagen efter, mer än 12 timmar. Bättre med ett litet mellanmål då på kvällen så att man inte går och lägger sig på tom mage. Förbränningen hålls ju jämnade då också. Om man äter duktigt var tredje-fjärde timme under dagen så tycker jag att det gäller hela dagen, inte bara fram till ett visst klockslag.