Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 3103 ggr
annie
2011-04-05 12:07
0

Lite kostråd/böcker etc?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har tittat på olika böcker med kost+recept och blir mest bara förvirrad. Det är den ena dieten efter den andra…

Jag väger 60 kg och är 163 cm lång. Skulle nog kunna gå ner några kg till men är inget måste, tror det löser sig om min träning kommer igång ordentligt. Vill hellre blir starkare i kroppen, smidigare och få bättre kondis än att gå ner i vikt. Nu blir jag ofta "stoppad" av att jag troligen övertränar ibland då jag får en grym träningsvärk och tvingas göra uppehåll fler dagar än önskat. Har några träningsprogram jag ska börja följa ordentligt + löpning. Cirkeltränar även 1 gång/vecka.

Ang. kosten känner jag att jag inte hänger med riktigt. Vi är en familj med 2 vuxna och 4 barn och äter som vi brukar. Vi har alltid grönsaker på bordet och varierar kött/fisk/korv etc med pasta/ris/potatis etc. Jag testar nu glutenfritt pga magproblem.

Jag skulle vilja läsa en bok eller hitta en site på internet där jag kan få inspiration till kompletta familjemiddagar som inte kostar skjortan men ändå ger en bra grund till aktivitet och hälsa, som funkar när man tränar och som funkar till familjen eller en grund som jag sedan kan komplettera för min träning. Gärna med tips för allt från frukost till kvällsmål.

Någon som har några tips?

LaSadie
2011-04-05 20:23
0

Visserligen beror det lite på vilken sorts förändring man vill göra med kosten. Om man väljer att ta bort alla kolhydrater och satsa mer på protein och fett så tycker jag att böcker om LCHF kan funka. "LCHF på mitt sätt" är visserligen den enda jag har läst i kategorin, men tyckte den var informativ och bra gjord.

Det finns sen en uppsjö av böcker om kost och livsstilsförändring i affärer, det gäller bara att hitta den som känns bäst för en själv och vilka förändringar man är beredd på att göra Skrattande

[Mharya]
2011-04-05 21:03
0

Kanske är Linas Matkasse något för dig? Man får hem en kasse med hälsosam mat och recept för ett billigt pris som räcker till hela familjen. Det skervs en artikel om det för ett tag sedan. Vet inte så mycket om det men kolla under artiklarna så hittar du svar. :) 

LaSadie
2011-04-05 21:32
0

#2 Det är också ett bra tips. Det finns andra matkassar med som man kan få hemskickat. Hade en vän som fick en slags vegitarisk matkasse hemskickat, en med massa frukt och grönt och nån slags juice. Minns inte vad den hette, men såg god ut

annie
2011-04-06 06:59
0

Tack för svar! Skrattande

Ja, det är det jag tycker är svårt… denna uppsjö av böcker om kost/hälsa/dieter… suck. Har bokat en på bibblan och får se vad den kan ge, tror den hette Hjärnkoll på maten eller nåt sånt…. Har redan glömt.. Skäms. Jag vill bara lära mig vad man bör få i sig på en dag med eller utan träning på ett lättfattligt sätt + olika tips på bra frukostar, mellis, middagar osv. Vi följer ingen speciell "diet" men det som passat oss bäst är nog GI, har en bok om GI-mat för hela familjen och den gillar jag men vore kul att hitta fler oavsett om det är GI eller ej. Just denna kunskap om vad man bör få i sig skulle jag vilja ha men tycker många böcker är för svåra… jag tappar tråden.

Har kollat in matkassarna men de levererar inte till vårt område, inte ens det "lokala" i vårt län levererar till vår kommun samt att de jag tittat på inte levererar till fler än 4-5 i hushållet, vi är 6 pers… Blir billigare att fixa maten själv. Men visst hade det varit bekvämt! Cool.

Tack igen!

[ErikSvensson]
2011-04-10 23:41
0

Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar.

Jag tror på "trial and error"-tekniken, d.v.s hitta det som funkar för dig. Mår du dåligt av någon maträtt så prova något annat. Tycker många krånglar till det med att äta efter X och Y-dieten när man bara kan prova sig fram till vilka rätter man kan äta som man är mätt och mår bra av. Det finns ingen bok som kan tala om detta utan man får testa sig fram. Skrattande

annie
2011-04-11 17:36
0

Ja, nu läser jag Hjärnkoll. Tycker den är rätt bra men följer inget strikt utan vill lära mig grunderna och att börja "tänka" sunt och förnuftigt kring mat osv.

Tycker det är toksvårt att bryta mönster. Börjar lägga märke till vad jag stoppar i kundvagnen men mycket är ju inprogramerat sedan jag själv var liten…. svårt att hitta alternativen. Hoppas ha fått ett litet verktyg på vägen i o m boken och forumet Skrattande. Tack!

annie
2011-04-14 10:08
0

Puttar upp denna tråd igen med en "ny" fråga…

För något år sedan lånade jag en bok om att börja jogga. Den var jättebra med schema på hur veckorna skulle se ut, intervaller osv. Har för mig att den också hade lite kostråd/tips på recept men det kan vara fel… Stretching hade den också osv. Minns dessvärre inte vad den hette men har för mig att den bara hette typ "Löpning" eller börja springa eller nåt sånt…. Mjukt omslag, blå har jag för mig med en bild av någon som sprang…. Kan ha fel dock… Tungan ute.

Undrar nu om någon har tips på en sådan "komplett" bok med både träningsråd (löpning/styrka osv), stretch och kostråd? Lättfattligt, okomplicerat och skoj att läsa.

Finns den ultimata boken? Cool

LaSadie
2011-04-14 12:38
0

Iform gav ut en ganska trevlig bok om löpning, lite scheman och så… annars så finns ju en tidning om löpning som är utgiven av iform (tror jag). Den hade en del bra tips :)

*Michelle*
2011-06-29 00:27
0

#7 lite sent nu men kan du ha läst "Stora konditionsboken" av Jonas Gustrin tro?

// Michelle