Träningssuget borta!
Jag har tränat för att gå ner mina ca 10-15 kilos övervikt genom att vara i gymmet och träna styrka.
Av olika anledningar kan jag inte träna kondition särskilt bra, mest pga en dålig fot.
Det har gått sakta men jag har gått ner 5 kilo på ett antal månader. När det går såhär sakta så minskar suget att träna hela tiden.. Det enda jag gör är att stirra på vågen och jag har nästan slutat träna nu.
Hur får jag tillbaka suget?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Att stirra sig blind på vågen är det sämsta du kan göra. Om du bygger muskler är det inte konstigt att du inte går ner i vikt, ibland går man till och med upp i vikt eftersom muskler väger mer än fett. Du har alltså omvandlat fett till muskler istället, och vikten kan mycket väl stå stilla i såna fall.
Du kan ju se hur kroppen förändras ändå, blir fastare och smidigare, inte så mycket fett över musklerna på samma sätt som förut.
Att alltid stirra sig blind på att vågen är lätt, men se istället till hur kroppen mår och hur den har förändrats av styrketräningen. Jag väger hellre 10 kg "för mycket" (enligt vad alla säger om BMI och allt det där som enligt mig är så fånigt) om jag vet att jag är vältränad med mer muskelmassa än om jag vet att det är 10 kg fett-vikt. Då spelar vikten i sig mindre roll.
Hur du kan motivera dig själv att träna är ju att sätta upp olika mål. Den datumen ska jag klara det antalet reps med den vikten, den datumen ska jag börja med den övningen som tidigare jag tidigare tyckt var för svår osv.