Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2078 ggr
Ketang
0

Hitta tid och ork?

Hur sjutton gör ni som jobbar heltid och har barn? Jag har villa, barn, jobbar 100% och är SÅ trött när jag kommer hem. Jag blir bara "fetare och fetare" och mår så dåligt över det. Känner att jag bara måste ta tag i det här nu, men NÄR? Min man ska opereras i augusti och kommer inte kunna göra något här hemma på flera månader och då kommer jag verkligen inte hinna. Annars har jag funderat på ett gym kort och gått ner när dottern somnat. Men då kommer jag vara helt slut…

LaSadie
0

Jag har inte den situationen som du har, men det gäller att ta sig tid för att börja någonstans. Gå upp tidigare, sluta tidigare från ditt jobb?

Se efter vilka möjligheter du med friskvård från ditt jobb och om det inte finns så lobba för att få friskvårdsmedel i from av pengar och/eller att kunna träna på arbetstiden. Flera företag är mer intresserade av att hålla sin personal frisk för att minska ohälsa och de pengar som kostar att ha sjuk personal och behöva ta in vikarier.

Karmatarerskanise
0

Även hushållsarbete och trädgårdsarbete är ju träning. Man kan passa på att ta ut rörelserna ännu mer.

När man går och bär på kassar från affären kan man passa på att lyfta axlarna upp och ner för träning av dom. Spring upp och ner några gånger om dagen i trappan. Spela fotboll med barnen i trädgården. Lyft mjölkpaket eller vatten flaskor under tiden du lagar mat, för Biceps och triceps.

Smyg in sådan saker i vardagen. Sen gäller det ju att du håller koll på kosten och inte ger upp på den biten om du känner dig stressad över att ha allt ansvar sen när din man opererats.

[Malin]
0

Ja, jag håller med föregående talare här! Det finns mycket man gör av ren vanesak som man kan utöka lite, eller göra lite tyngre för att skapa lite träning.

Du kanske kan byta bilen mot cykel eller promenad vid flera tillfällen i veckan t.ex?

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sluta tidigare från jobbet kanske jag ev kan, men jag har inte rått att ha dottern på dagis om jag inte jobbar. Att gå upp tidigare för att träna är helt uteslutet då jag går upp 04:30 redan, jag skulle aldrig orka med dagarna om jag gick upp ännu tidigare.

Jag jobbar på Skanska och vi har ett jätte bra friskvårds bidrag, men det ger mig tyvärr inte mera tid. Jag har varit jätte sugen på ett Gym kort nu, men det känns som det är bortkastade pengar efter som jag inte kommer att ha tid att träna på flera månader, när min man är opererad. Men det blir nog gym för mig om ca ett år när han är så pass bra att han kommer kunna göra mer här hemma. Frågan är vad jag gör fram tills dess.

Att lyfta mjölkpaket osv några extra gånger ger inte så mycket so jag vill ha. Jag skulle garanterat inte fortsätta med det. Jag behöver komma i gång med "rejäl" träning, annars lägger jag av efter ett tag.

Vi har ganska långt till affären, så att gå dit är inte aktuellt. Att gå i sig är inget problem, men att släpa på kassar hela den vägen tillbaka klarar inte mina axlar.

Ska jag upp där det finns trappor tar jag alltid trappa i stället för hiss om jag inte har med mig ex barnvagn. Men vi har varken trappa här hemma eller på jobbet, så det blir väldigt sällan jag går i trappor.

Promenader tar jag ofta efter som jag har hundar. Men det hjälper uppenbarligen inte efter som jag fortsätter att gå upp i vikt… Vi gör så att den som inte lämnar på dagis tar hundarna på morgonen. Min man brukar aldrig kunna lämna på dagis efter som dom öppnar 6 och då måste han åka till jobbet senast. Den som inte lägger på kvällen går med hundarna och vi försöker ta varannan kväll. Men jag behöver nog betydligt mer motion än så för att något ska hända.

Karmatarerskanise
0

#4 Eftersom du tydligen inte har tiden till det så kvittar det nog vad vi än kommer med för råd, för tid behövs ju om träning i hemmet inte är nog.

Mitt råd är att se över maten om du går upp i vikt hela tiden. Kanske också kolla så din ämnesomsättning fungerar som den ska.

Ketang
0

Precis som jag skrev i mitt första inlägg så har jag inte mycket tid över. Där av frågan. Jag tar tacksamt emot tips om någon har en idé på vad jag kan träna som inte tar så mycket tid. Ex om det finns någon träningsform jag kan göra med hjälp av datorn/tv´n så sparar jag in ex restid mellan hemmet och träningen. Att lyfta mjölkpaket när jag laga mat är nog bra om man är ute efter mycket lätt träning som enbart tränar styrka. Jag behöver allsidig träning som både tränar styrka och kondition. Någon som provat den nya trenden att dansa "vad det nu heter". Finns tydligen på cd skiva att köpa. Tar det lång tid? Är det bra/roligt?

Karmatarerskanise
0

Jag tränar det iof på ett gym, men har hört att skivorna är bra. Hur länge man tränar bestämmer man ju själv. Så det kan vara ett alternativ

Karmatarerskanise
0

Zumba heter det förresten :)

Zadeira
0

Det finns mängder av träningsvidoes på Youtube tex man kan göra hemma. Har för mig det finns en tråd här inne med en del länkar till träning på Youtube, prova i sökfunktionen.

Köp ett dvd paket med Zumba och ta 20 minuters-passet var dag vid något tillfälle? http://www.zumbafitness.se/

Då sparar du in restid, men du har kanske 20 minuter över någon tid på dygnet och kan köra ett pass i vardagsrummet.

Zadeira
0
Ketang
0

Perfekt! Tack ;-) Har hört talas om Zumba. Det ska jag testa! ;-)

HannaM
0

På friskis finns det iaf i stockholm ett antal pass där man kan ha med sig barn, mammabäbisgympa för dom yngsta och familjegympa när odm blir lite större. Det är pass som är på helgerna. Dom har även barnvakter under vissa pass på kvällar och helger så man kan ta med sig sitt barn och träna ändå.

Ketang
0

Va? Vad bra! Nu bor ju jag ganska långt ifrån närmaste friskis så det skulle nog ta 2timmar i bara restid. Men visst är idén bra!

HannaM
0

#13 Visst är den!

Men du kanske kan försöka göra aktiva saker med din familj på helgerna? Typ cykelutflykter? Paddla? Sånna saker som dottern kan hänga med på och du ändå får röra på dig?

Ketang
0

#14 Ja, vi försöker rida lite ibland. Men det är så mycket man ska hinna med när man väl är ledig. Speciellt nu när vi gör iordning trädgården, bygger hundhus med hundgård och ska sätta upp staket runt hela trädgården. Men trädgårdsarbete är ju träning det med ;-)