Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 1661 ggr
Maddepadde
2011-06-16 10:26
0

Stillastående vikt

Hej gott folk! 
Jag har en fråga som rör min vikt, nämligen att jag står HELT still i vikt.

Jag är 18 år och tjej, har en enligt mig relativt sund livsstil med träning, friluftsliv samt bra matvanor.

Jag har gymmat för att bygga sedan augusti 2010, fram tills dess hade jag på ett år gått ner ca. 8 kg bara genom att utesluta godis och läsk. Då jag började gymma gick jag ner ytterligare 2 kg men jag tappade troligtvis betydligt mer eftersom jag byggde relativt mycket muskler snabbt. Viktnedgången i början av gymmandet var ganska markant och jag stod fram tills i mitten av maj ganska stadigt på min vikt, trots att jag gymmade relativt tungt 4-6 ggr/ veckan. 

I mitten av maj åkte jag utomlands i 15 dagar, och endast 5 av dessa innehöll ett gympass - resten var totala slackerdagar på stranden eftersom jag dessutom lyckades dra på mig en mindre skada som f.ö. läkte ut utan problem. 

Efter resan hade jag tappat mycket styrka och jag hade dessutom gått upp 2 kg, som jag ansåg att jag såg väldigt tydligt, och som dessutom märktes när jag mätte min mages omkrets. 

Idag, ca 3 veckor efter hemkomst med gym 4-5 ggr/ veckan känner jag att jag kommit ikapp min tidigare styrka relativt bra och min muskelvolym ser även ut att vara tillbaka utan problem. Utöver gymmandet har jag även lagt till powerwalking 5-10 km per dag. Jag har även mätt midjan igen, och jag tappat ca 6 cm på dessa veckor - MEN ÄNDÅ LIGGER JAG KVAR PÅ SAMMA VIKT SOM NÄR JAG KOM HEM! Hur kan detta komma sig?! Kan jag verkligen bygga samma vikt muskler som vikt fett jag går ner?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Karmatarerskanise
2011-06-16 10:46
0

Det är ganska vanligt att man inte går ner i vikt då man bygger muskler, ibland går man till och med upp i vikt. Så ja, du har lyckats med att förlora muskler och bränna fett i samma takt. Musklerna väger ju mer än fettet, så du har förmodligen förlorat mer fett än du byggt.

Maddepadde
2011-06-16 17:28
0

Tack för svaret! Skönt att höra!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

freck
2011-06-17 17:28
0

Du kan samtidigt ha lagrat på dig en massa vätska nu efter att du har varit utomlands då det tar en tid att kroppen ska ställa om vätskebalansen efter att man har varit på varmare breddgrader.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare