Träning iFokus

Träning

Etikett: skador-och-problem
Läst 2337 ggr
Ninja
0

Långa ledband - träna för att stabilisera

För några år sedan fick jag det konstaterat att jag har långa ledband, efter att en ortoped undersökte varför min axel aldrig blev bra efter en fraktur. Anledningen var ju då att när axeln var i vila i samband med skadan så förtvinade musklerna, när frakturen sedan var läkt gör det ont att röra axeln eftersom den inte är stabil, tidigare var det musklerna kring leden som höll allt på plats. I och med att den gjort ont vid vissa rörelser har jag inte kunnat träna upp musklerna för att få stabilitet i axeln igen, enbart ledbanden ger för lite stöd.
Det som gjordes då, för 4-5 år sedan, var att han tittade och kände när jag gjorde olika rörelser, kort och gott.

Fick lite övningar från rehab, men blev aldrig någon uppföljning och jag lär erkänna att jag inte höll i träningen riktigt som jag borde.

Träning är dock något jag vill ta upp, min axel är inte det enda som stör. Den vet jag ju dessutom hur jag bör träna, bara att jag tar upp rehabråden igen.
Den andra axeln krånglar också, dock inte lika mycket i o m att den inte varit skadad tidigare, men de långa ledbanden finns ju även där. Jag har långa ledband i fötter, knän, höfter, armbågar också (och tummar, inte nämvärt i de andra fingarna av någon anledning).

Främst vill jag stabilisera lederna med muskler så de får bättre sammanhållning eller vad man ska säga, de "hoppar fel" då och då vilket är väldigt störande. Inte ur led alltså, känns nästan som att de hamnar lite på sniskan och jag får rätta till eller vad man ska säga.  Främst är det axlar, knän och höftleder som rör sig mer än de borde, vissa dagar är helt ok medan andra får jag knäppa något rätt nästan hela tiden..

Hur tränar jag upp detta på bästa sätt? Jag avskyr gym, så helst något alternativ till det. Måste jag till gym för att få hållbara leder så är det ju så, men.. ja, helst inte.

En annan sak som jag undrar över. När jag springer, oavsett om jag joggar eller om det var någon aktivitet under idrotten i skolan förut, så får jag ont i min högra axel, den som varit skadad. Vad kan detta bero på? (det är 11 år sedan jag bröt armen, högt upp nära leden, och ca 4-5 år sedan jag begärde att bli utredd av en ortoped)
Tyvärr var ju detta helt bortglömt när jag var till ortopeden, så det blev ju inte frågat då. Funderar på om det har med att man pendlar lite med överkroppen när man springer, vilket skapar en rörelse i axeln som gör ont.. Tips på hur man kan komma till rätta med det?

freck
0

Jag tycker att du ska upp frågan igen hos ortoped och även få en remis till sjukgymnast. Annars är träning med gummiband med många reps 15-30 st med 2-3set väldigt bra träning för leder.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare