Tider för löpning?
Jag minns i skolan när man skulle springa tex 3 km på tid och det fanns då indelat lite olika betygssteg för hur lång tid det "skulle" ta.
Är det någon som har koll på ungefär hur snabbt man egentligen räknar det som "normalt" att springa för de olika könen?
Jag är nyfiken på främst 5 km. Har hört att män "ska" springa 5 km på ungefär 30 minuter normalt sett, men vad gäller för kvinnor? Vad är en bra tid att satsa på för 5 km?
Givetvis en generell uppskattning eftersom det är många faktorer som väger in, men det måste väl finnas någon form av "standard" man kan ha som mål?

Som tjej som tränar tror jag väl att 5 km på 25-30 minuter inte är onormalt.
#1 Tack. Jag ligger så långt ifrån så det är pinsamt. Tar i dagsläger 25 minuter för mina 3 km. Försöker se det positivt med att för 7 veckor sen kunde jag inte jogga alls, så det är ju en enorm förbättring, men känns ändå löjligt långsamt.

Som #1 så är 30 min på 5 km ett bra mål
#2 strongt att komma gång så snabbt ändå!!
(ger mig själv lite hopp om att lösa min 5km runda inom snar framtid) :)
// TokMuLLe
"Det finns alltid ett val till"
#4, jag har följt träningsprogrammet på www.c25k.com. När jag började hade jag aldrig joggat i hela mitt liv och hade noll kondis, efter en minut tog hela kroppen slut. Nu ligger jag efter att ha följt det schemat på 3,5 kilometer på 28 minuter.
Hoppas du klarar ditt mål snart! Det är bara att pusha sig lite mer gång för gång. Lycka till!