Träningsråd
Hej!
Är en tjej på 16 år som vill komma igång med mer träning än just nu. Jag tränar kickboxning men skulle vilja träna 1-2 ggr mer i veckan. Jag funderar på cirkelgym/cirkelfys men är rädd för att bli för ``biffig´´. Har speciellt starka armmuskler och är rädd för att det ska bli så mycket att det ser fult ut, iom att jag är hyffsat kort också. Kommer det att hända om jag tränar på cirkelgym, eller bör jag kanske sänka vikten och istället köra/lyfta snabbare?
Tacksam för råd
Jag tycker det låter vettigt att du börja träna på cirkelträning. Och du ska som du säger sänka vikten och köra snabba men med kontrollerade rörelse för att få mer explolvisitet vilket du har nytta av i kickboxning. du kan även göra så att du kör övningar som liknar dina slaga och sparkar. kör 3 set med 15-30 reps för att skapa uthållighet och du kommer inte se biffig ut om du tränar så.
Går du några matcher?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Jag går på tjej-cirkelgym, och det är ingen "biffträning" där :) Alla maskiner och övningar är utformade för kvinnor, och det är i princip bara cardio-övningar, fast i maskiner med motstånd så att man får jobba hårdare. Det handlar fortfarande inte om vikten i sig dock, utan ju snabbare du jobbar med det lilla motståndet som är, desto bättre :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack, vad skönt att höra. Tyvärr finns det inte tjej-cirkelgym där jag funderar på att gå men det behövs ju inte då.
#1 Nej, tyvärr inga matcher, iaf inga tävlingar. Jag sparrar under träning och så, dock bara kroppssparring. Har fått en tandställning som sitter i gommen för att utvidga käken. Det gör att jag inte kan få på mig något tandskydd. Men det är som tur är bara i ca 4 månader till. Jag skulle ha börjat tävla nu annars, tyvärr satte det ju stopp för det :/