Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 8895 ggr
KitoBonito
0

Höft som låser sig

Hej! Nu är det så att jag har mer och mer problem med mina höfter. Jag tränar kamsporten Kung Fu, vilket självklart innebär mycket höga sparkar och andra rörelser som ger otroligt mycket rörelser till bäcken, höft, och allt vad det innebär. Det finns något vi kallar "rundspark" där man för benet i en "cirkel" framför sig. Vid den här övningen upplever jag att höfterna får problem. Det liksom låser sig, tar stopp och precis som om det tvingar sig förbi någon stel eller orörlig led. Ibland känns det som om höftbenen låser sig i varandra. Jag upplever också att detta kan vara ett vanligare problem hos kvinnor. Jag och en vän tränar tillsammans och hon upplever samma problem, just med dessa höga och "höftrörliga" sparkarna. Jag har känt av det förut också då jag tränat samma sak men nu de senaste dagarna har det varit så att jag fått vila en stund innan höften vill samarbeta igen. Att stretcha ordentligt har jag försökt med och jag har googlat runt efter bra höftstretchningar/uppvärmningar. Kanske är det så att jag behöver stretcha ordentligt under en längre tid så att lederna/whatever blir rörligare och längre. Jag vet inte. Är det någon annan som upplevt samma eller liknande problem? Om så; vad har ni för teorier, lösningar o.s.v.? Tack!

KitoBonito
1

Jag lyckades plötsligt hitta det här; http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/hoeft/snapping-hip/9-hoefttoej-staaende.aspx

Kanske att det kan vara fallet.

Zadeira
0

Jag har något likannde, men inte i samma utsträckning. När jag ligger på rygg och lyfter benen rakt upp och ner igen så knäpper det till i ljumsken eller höften på mitt högra ben. Det går inte riktigt att urskilja exakt var, men det är i ljumsk/höft-regionen. Det liksom känns som om något hoppar till, och man kan även höra ett litet knäpp.

Nu låter ditt lite värre eftersom du måste vila upp dig innan det vill sig igen. Mitt bara knäpper till och känns lite obehagligt, men det begränsar inte rörelsen eller sitter i efteråt, det bara knäpper under tiden.

När jag läste din länk så kändes det ganska logiskt i mitt fall med orsaken: "Orsaken till att muskeln blir spänd kan vara långvarig snedbelastning, träning på ojämnt underlag eller medfött." Jag är nämligen väl medveten om att mina ben är olika långa och att jag belastar olika. Inte mycket, men tillräckligt för at tdet ska göra skillnad.

Du skulle ju kunna prata med sjukgymnast eller liknande för att få övningar anpassade till dig för att motverka eller lindra just att det låser sig. Och kolla upp om du snedbelastar, då finns det kanske övningar för att bli mer liksidig.

KitoBonito
0

Tack för ditt svar!

Jag känner mycket väl igen det du först beskriver, med att höften/jumsken knäpper till t.ex. när man ligger ner. Jag kände av det mycket när jag var liten, liksom att det låste sig.. Sen försvann det och nu har jag inte känt större problem med det än det som är nu då. Men det är precis som du säger, det sitter i jumsken. Det är i jumsken det gör så förbannat ont nu när jag gör dessa rörelser. Och nu efteråt känner jag mig väldigt öm.

Jag tycker det är så fruktansvärt konstigt att det uppkommit så plötsligt. :S Visst jag har upplevt problemet förut, men detta har kommit så mycket och så intensivt.

Ang det sista du nämner så har jag haft otroligt mycket problem med benhinnor som antagligen berott på snedbelastat ben eller pronation.. Jag tror lite på båda två. Jag har pratat med, vad som känns som, miljoner sjukgymnaster och jag har kunnat plocka en gnutta vett ifrån dem alla. Jag har även varit i kontakt med läkare och naprapat. Men detta handlade då om benhinnorna. Men jag tror med all säkerhet att allt detta är relaterat. Frågan är bara hur f*n jag ska bära mig åt. :/ Länken jag skickade innehåller övningar jag gjort mycket för att försöka mjuka upp höft och jumske, men jag känner inte riktigt att det hjälper värst.

Nä, jag ska ge det några träningspass till och funkar det inte så får jag försöka få tag på andra sjukgymnaster. Jag ska ju "gästbo" i annan stad nu snart så jag får leta nytt där ;D

Zadeira
0

Vad jag funderar över är hur mycket mer tränar du nu jämnfört med när du inte hade lika ont? Har du ökat nivån på träningen är det kanske inte så konstigt om kroppen plötsligt säger till och återgår till samma smärta.

Nu har du ju även ett nytt symptom att beskriva för läkarne/sjukgymnast och det kanske gör att de kollar på det på ett annat sätt jämföt med förr? Om det mest var benhinnor osv förr så såg de kanske det på ett annat sätt mot när du nu dessutom får stora problem med höften vid träning. Jag hade gett det en ny chans.

Du skrev att du inte tycker övningarna hjälper så värst. Men de kanske gör det? Utan dem hade du kanske haft det ännu värre idag, det kan du ju inte säkert veta. Tyvärr slutar man ofta med små nyttiga övningar för att man tycker inte det gör nån skillnad, men sen visar det sig att de faktiskt hjälpt för att inte förvärra tillståndet även om man kanske inte blir bättre..

KitoBonito
0

Nej jag tränar inte mer nu än förr. Eftersom jag är livrädd för att få tillbaka problemen med benen så överanstränger jag inte mer spring och hopp. Frånsätt från det så tränar jag som jag alltid gjort. Möjligt att jag har blivit vigare och att jag behöver jobba upp mer muskler för att kunna "hantera" vigheten? Jag vet inte.

Jo, jag ska ge sjukgymnast en chans till sen om jag märker att det inte blir bättre. Och jag fortsätter med stretchövningarna. Gjorde det mycket idag, men ja, vi får se om det blir bättre framöver. Jag hoppas det i alla fall.

Tack åter igen!