Börja träna
Nu är det så att jag har börjat springa och skulle vilja göra det flera gånger i veckan, nästan varje dag. Men jag googlade lite, och läste att om man gör det för mycket så är det stor risk för förslitningsskador.
Så jag vet inte riktigt hur ofta jag ska springa och hur långt? Kan jag göra det varannan/var tredje dag utan att skada mig? Nu orkar jag springa ungefär 3 km. Ska jag öka eller minska det?
Jag vet att man kan variera med att cykla, men jag tycker cykling verkligen är jättetråkigt. Och jag skulle gärna vilja ha lite mer fysisk träning som typ armhävningar/situps och liknande, men jag får väldigt ont i huvudet av det, jag får lite ont i huvudet av springandet också, men det är lite mer hanterbart. Jag har gått till läkare men de har inte hittat något fel, men ska försöka dit snart igen, eftersom jag tycker det är jättejobbigt när huvudvärken hindrar mig från att göra saker. Så, det är springandet som jag tycker är bäst för tillfället :)
- Medarbetare på studier.ifokus
HAr du bra skor bör det inte vara några problem att springa flera gånger i veckan.4-5 dagar i veckan vet jag många som springer minst 5km per gång.
Jag följer just nu ett schema för såna som aldrig sprungit förr. Målet är att när jag är klar med de 8 "komma igång"-veckorna så ska jag springa 5 km 3-4 dagar i veckan. Det viktigaste är att kropppen får någon vilodag att återhämta sig på.

Kan du simma? Eller alltså, för huvudets skull. Det är ju momväxlande träning.

#2 Har du någon länk till träningsschemat? Skulle vara intressant och se 
#3 Jag tycker det är ganska kul med simning, men det är också det som är väldigt "krävande" för huvudet 
#4, jag använder mig av denna sidan http://www.c25k.com/ men den är verkligen från att aldrig sprungit förr. Du verkar ju redan orkar springa en hel del, så då är det kanske inget för dig mer än som inspiration. Jag har nyss börjat på vecka 6 och tycker det är helt fantastiskt att jag som inte kunde springa alls nu kommit ända dit.

#5 Tack så mycket!
Jag har dock aldrig sprungit förr (om man inte räknar två gånger förra sommaren..), men jag brukar bara pina på när jag springer :)
#6 Om du väljer att testa detta så är det är ju inget som säger att du behöver börja på vecka 1 heller om du tycker det är för lätt. Då kan du ju bara välja en vecka som är lagom jobbig.