Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1641 ggr
bea28
0

Hej på er :)

Är ny här. Tänkte bara skriva av mig lite, kanske få lite pepp och tips från er andra här på träning iFokus.

Jag är väl en tjej som egentligen älskar att träna. Är lyckligast när jag rör på mig regelbundet osv. Saken är den att jag saknar motivation och därför har jag blivit mer stillasittande än vad jag velat vara under de senaste 2 åren.

Förut tränade jag sammanlagt 6 timmar i veckan (innebandy). När jag sluiade på innebandyn började jag dansa och höll formen någorlunda.

Förra vintern gick jag upp 5 kg på 3 månader (iom att jag slutade på dansen också). Det är inte så mycket egentligen, men för någon som har legat på en stabil vikt runt 65-67 jättelänge så är det ganska mycket. Både styrka och kondition försämrades jättemycket.

I julas bestämde jag mig att nu fick det f*n vara nog. Jag vantrivdes med mig själv; både utseendemässigt och det faktum att jag inte hade någon ork. Började därför cykla på motionscykel, minst 10 min varje dag. Försökte även göra ett situpsprogram varje kväll. När det blev varmare ute tog jag mod till mig att jogga 2 km någon gång i veckan, vilket var jättejobbigt först, men det har blivit lättare och lättare.

Och! Det har visat resultat! Vikten kanske inte har ändrats nämvärt, från 72 till 69, men jag känner mig friskare, har bättre kondis och är mycket, mycket starkare! Tänk vad lite extra vardagsmotion kan göra Glad

Nu ska jag försöka hålla mig till samma aktivitetsnivå, men det är svårt. Känner redan att motivationen börjar läcka. Behöver därför hjälp av er. Vad brukar ni peppa er själva med när ni känner att motivationen tryter? När allt bara känns jobbigt? Är jättetacksam för alla tips jag kan få Skrattande

Nu får ni som orkat läsa den här grymt långa texten ha en jättebra kväll.

Ha det bäst!

Kramar Bea

HannaM
0

Well.. jag kan peppa mig med min mardrömsbild av mig själv som ligger i datorn. Jag låg precis under gränsen till övervikt, fruktansvärt otränad och orörlig. Så vill jag aldrig bli igen.Det är inte jag. Sen försöker jag också tänka på hur skönt det är att orka när jag gör saker, om jag tex ska bära hem matkassarna så kan jag försöka tänka på hur mycket lättare det har blivit.

Sen är ju klassikern att skaffa en träningskompis som man stämmer träff med så man inte kan backa ur lika lätt. Eller varför itne prova något nytt som du tycker verkar kul? Jag börjaed klättra för någon månad sen och har fastnat totalt. Det ger mig en jättemotivation att ta mig till gymmet, jag behöver förbättre min styrka för att klättra bättre.

Zadeira
0

När jag känner att motivationen tryter kan jag allt som oftast övertala mig själv genom att tänka på vilka framsteg jag har gjort redan, och vad som händer om jag gång på gång smiter undan bara pga motivationsbrist. Vill jag verkligen kasta bort det? Vill jag gå upp de kilona jag lyckats göra mig av med? Vill jag tappa de muskler jag nyss börjat märka av? För om jag skiter i träningen en gång är det lättare att skita i den nästa, och sen är den onda cirkeln igång.

Sen brukar jag se över vad jag är trött på med träningen. Är det enformigt? Finns det något annat jag kan bryta av med? Om jag springer mycket kanske jag ska prova att byta en dag löpning mot ett aerobicspass i veckan?

Testa nytt! Variera! Gör inte samma sak varje gång, följ inte samma träningsmönster vecka ut och vecka in tills du är så trött på det att du tappar all lusten. Då är det bättre att du provar något nytt innan du når den där bristningsgränsen då det bara blir tråkigt med träning.