Proteinpulver & konditions- & styrketräning
Min man tränar mycket kondition just nu, eftersom han ska vara med på en stor match sen till hösten och han skulle vilja dricka någon form av protein efter träningen, eftersom han känner sig orkelös och trött efteråt. Vilken protein rekommenderar ni? Även tips på hur han ska förbättra sin kondition, han har redan kondition pga spelar innebandy men det behövs mer.
Han ska också börja med styrketräning eftersom han jobbar inom snickeri och skulle vilja veta vad han bör träna för kroppsdel för att inte skada dem så lätt, vet ni bra övningar som han kan göra?
Kan han ta samma proteinpulver efter styrketräningen som han tar efter konditionsträningen?
om han är orkeslös efter kondtionspass så skulle jag rekomendera gainers. och efter styrketräning skulle jag rekomendera whey 100.
rygg och mage är absolut viktigast. sen armar och axlar, sedan ben.
men för att förebygga skador så är ju funktionsträning väldigt bra.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Jag rekommenderar ett proteinpulver utan sötningsmedlet aspartam i. Därför att det bryts ned till träsprit i kroppen. Visst.. I små mängder, men jag undviker det helst helt och hållet ändå!
Om du kikar in på www.gymgrossisten.com så finns där en hel del proteinpulver och annat o välja på. Det räcker med ett pulver som innehåller vassle, måste inte vara med ägg, soja osv.
Han kan ta samma proteinpulver även efter styrketräningen, men lite snabba kolhydrater behövs oxå, så antingen en gainer efter varje träningspass eller ett rent proteinpulver tillsammans med en banan ex. Funkar det oxå, även om flytande tas upp snabbare av kroppen.
Övningar för styrketräning finns ju massor att söka på nätet. Även om att förbättra konditionen. Beror ju på hur bra kondition han har, men ett sätt är att köra uthållningsträning, man kan springa i backar oxå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för tipsen!! Ska vidarebefordra dem till maken, så får vi se hur det blir. Jag har sagt till honom att det är viktigt att man äter något efter träningen, det gör han inte…
Han har haft ryggproblem tidigare, men den är bättre nu och han måste träna mer. Jag har nog lite proteinpulver hemma (whey) som han kan få smaka på. Nu ska han bli stor och biffig! Nehej, det är mest konditionen han måste tänka på inför den stora futsal tävlingen i hösten.

Är det kondition till futsal behövs ingen långlöpning. Det är väl mindre planer än vanlig fotboll? I så fall är det mycket bättre att öva intervaller än att ge sig ut och springa en mil.
Ja jag tänkte samma, och så ska han faktiskt stå som målvakt… Men han har fått ett träningsprogram som han ska följa. Alla har fått likadant, de ska orka träna kondition som är på 90 minuter!! Jag tycker det låter rätt mycket. Samt så ska han träna på intervaller senare i hösten, inte nu enligt programmet..

Alltså.. 90 minuter långsamlöpning kommer egentligen inte tillföra något till hans spel. Det är ju aldrig fel att ha ork att jogga en stund men rent för spelet som ju är explosivt, start och stopp och korta ruscher så är det ju intervaller som ger något. Var nu i helgen iväg på tränarkurs (handboll) och vi disskuterade det där rätt mycket och det är ju ungefär så jag hade tänkt sen tidigare och pratades om något elitlag i handboll (kan inte minnas vilket) som helt lagt ner allt vad långlöpning beträffar.
Det är ju sånt man ser själv också, jag har varit borta från min handbollsträning under vintern och sen startat upp med jogging och styrketräning. Jag är en av dom i laget som är bäst nä vi ger oss ut på löpning men jag ligger mycket längre ner när man tittar på orken inne på planen. Så även om jag har "klassisk kondition" så har jag inte rätt kondition och ork för handbollsspelande.
HannaM
Min make har redan bra kondition, han brukar orka rätt bra på planen alltså bäst bland de flesta och ändå ska han träna upp konditionen mer och nu när han står som målvakt. Men jag vet inte hur ansträngande det är att stå i målet, är inte så intresserad av bollspel, men jag tycker att maken redan har kondition för att klara det här… Jaja, men det är ju ett tag kvar till hösten (eller…?) och jag ska köpa hem whey protein 100 till honom. Gainer blir det nog inget mer av, för dyrt för vår budget, tyvärr. Så han får klara sej på bananer.