Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 1424 ggr
ettlitetalias
0

Öka i vikt

Min pojkvän är ett riktigt benrangel, och sedan han slutat jobba fysiskt och nu bara sitter så har han tappat all muskelmassa han har också.

Funderar på om någon har tips på gratis träning och framför allt MAT som kan få honom upp i vikt? Vi har beställt pulver åt honom som komplement till maten och jag har köpt hantar åt honom som han använder ibland, och shorts som jag tänkt han ska ha och följa med mig ut och springa (om jag lyckas få ut honom nångång).

För att göra det lite mer komplicerat så har vi en jättetajt matbudget och jag försöker gå ner i vikt, så vi måste kunna äta samma mat, men kanske i olika mängder/proportioner Flört

Soffe
0

Som jag läst o lärt mig så behöver man få i sig mer kalorier varje dag än vad man gör sig av med. Han kanske äter för lite och rör på sig för mkt? Då kan det gå så att man istället gå ner i vikt, tappar muskelmassa om han inte tränar för att bibehålla den.

Ett bra sätt är att han börjar styrketräna ex. 3 dagar i veckan. Muskler väger mer än fett. Och han bör få i sig mkt kolhydrater, men helst mest av långsamma. Börja med ex. 1 portion havregrynsgröt till frukost med mjölk och en banan till, ev. något mer. Lunch o middag kan bestå av mkt pasta, potatis eller ex. quinoa som innehåller mkt protein o bra kolhydrater. Till det lite grönsaker och en bit fisk eller kött. Mellanmål kan man äta ex. keso med bär eller en proteindrink osv. Finns massor med förslag på alla mål om man söker på nätet.

Efter varje träningspass kan han ta en gainer som kan leda till viktökning. Även protein är viktigt i kosten oavsett vad man har för mål.

Hoppas detta var till hjälp :-)

freck
0

Det blir väldigt svårt att lag en mat som funkar för en som ska gå upp i vikt medans den andra ska gå ner i vikt. De leder till att han får äta fruktansvärt mycket av din kalorisnåla mat, vilket han troligen inte kommer orka. Så det får bli att ni få kompromissa eller laga två olika maträtter.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare