Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 3044 ggr
Bergspuman
0

Funktionell styrketräning

Jag går ju och tränar på ett SATS-gym. Där läser jag medlemstidningen som kommer varje månad.

Det har skrivits en del om s k functional training. Man har visat övningar, som jag mest bara tittat förstrött på.

Igår diskuterade jag med min PT vad den sorts träning som jag gör, kan kallas. Då svarade han: Funktionell styrketräning.

Med det menar du alltså ingen body builder-träning utan mera uppbyggnadsträning, sådan som vanliga idrottare, som typ skidåkare och friidrottare ägnar sig åt? frågade jag.

Ja, sa han.

Har fler hört talas om begreppet functional training? Hur tolkar ni det? Någon som ägnar sig åt det?

[Malin]
0

Ja, det finns många begrepp som betyder mer eller mindre samma sak men ja, jag kör det relativt regelbundet.

Det ena gymmet har ett gruppass som heter "Funktionell styrka" och det andra har "Functional Moves" så det är vad jag kör och det är grym träning :)

StinaY
0

Jag kan uppleva att det handlar mycket om att utnyttja sin egen kropp i träningen, alltså som i armhävningar. Och är det vikt inblandat som ex hantlar så är det ofta att man i en och samma övning tränar många muskelgrupper samtidigt. Funktionell innebär också för mig en träning som skapar "skydd" för vardagen, som innefattar att även viss balansträning kommer med.

Medarbetare på träning.ifokus

[Norrbysa]
0

Tror det handlar mycket om rörlighet i leder, balans och bålstyrka. ?

brutalaccent
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det fundamentala i vårat rörelsemönster är och kommer förmodligen alltid att vara att: stå, sitta, kasta, lyfta, putta, dra, klättra och springa.
Vi har gjort detta sedan urminnes tider. Funktionalitet!

Färdigheter för att kunna uppnå en sund och hållbar kropp nås genom det 10 olika domänerna:

1. Kardiovaskulära(konditionsträning)
2. Uthållighet
3. Styrka
4. Smidighet
5. Effektivitet
6. Snabbhet
7. Rörlighet
8. Balans
9. Koordination
10. Noggrannhet/Träffsäkerhet

Finns en träningsform för allt detta och den kallas: CrossFit.

LaSadie
0

Läste just en artikel om det, lät intressant.

HannaM
0

Jag vill träna så funktionellt som möjligt eftersom det är funktionalitet jag är ute efter inte att se stor och biffig ut.

brutalaccent
0

var bor du Hanna? kanske finns en CrossFit-box nära dig.

HannaM
0

#6 Det är jag övertygad om att det gör men inte på friskis där jag har kort=) Däremot går jag på flexpass för smidighet, har ett cirkelfyspass som jag förösker gå på med en kanonbra ledare som verkligen vet vad han gör och som älskar funktionell träning.. plus att jag har fördelen att vara gift med en träningsintresserad sjukgymnast så det är väl bara upp till mig att ta tag i det=p

[WX5]
0

Är inte en funktionell träning för hela kroppen. Att man tränar hela kroppen i harmoni med sig själv och inte pressar till att bilda så mycket muskler som möjligt = extrem träning. Att man tränar sin kropp att vara med funktionell och att man även får en stark och bra kropp som man kan använda sig av i vardagen.

[Malin]
0

Här står bra om vad det innebär!

[WX5]
0

Ja det var ju sånt jag tänkte på när jag skrev min kommentar men det kanske inte framgick. Flört

brutalaccent
0

jag vill fortfarande peka på det jag skrev i mitt första inlägg. vårat fundamentala rörelsemönster är det som behövs tränas.

det gäller att blanda alla våra naturliga sätt att röra och föra sig på.

rutin är fienden - det är den som gör att vi stannar av i utvecklingen, den gör träningen/livet tråkig. funktionalitet handlar i mina ögon om att få ett hälsosamt liv genom konstanta förändringar i träningen, lära sig nya sporter och övningar. göra dessa tungt, lätt, mycket eller få.

"Ökad arbetsförmåga över tid och varierande domäner"