Springa fortare/explosivare
Hej! Jag springer i syfte att visa min häst vid hand. Dvs jag springer jämte när hästen travar. Målet är att hästen ska visa så fin trav som möjligt, och det gör han när han springer riktigt fort.
Har han mig på släp i ett snöre så anpassar han automatiskt farten så jag hinner med. Så mitt problem är att jag springer alldeles för sakta!
Jag känner rent spontant att jag har dålig balans när jag springer, speciellt med ett snöre till hästen i handen. Det är ingen längre sträcka vi springer, ca 40m - vänd - 40m alt 110m.
Springer aldrig mer än 40m innan det blir en tvär sväng. Så det är viktigt att vara explosiv och få upp farten fort.
Underlaget är ofta sågspån/sand-blandning alternativt gräs.
Vad har ni för tips för att förbättra hastigheten och explosiviteten?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vad har du för sorts skor när du springer jämte hästen? En vanlig stallsko eller joggingsko?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag tränar hemmavid har jag stallskor, men vid visning (framförallt på gräs) så har jag fotbollsskor för att inte behöva oroa mig för att tappa greppet i svängarna.
Mvh Emelie & Jack
Ok. Jag vet ju inte hur det känns att springa i fotbollsko, men dem borde väl vara bra dämpade o så. Annars skulle jag kunna rekommendera en joggingsko, för dem hjälper till bra när man ska springa tycker jag, om man jämför med en vanlig träningssko.
Teknik att förbättra hastigheten o så vet jag inte riktigt. Beror ju på vilken stil man har, skor och möjligen vilket material man springer på. Men kan tänka mig att du kan prova att ta längre steg när du springer, att du försöker skjuta ifrån dig mer med fötterna.

#3 Fotbollskor tycker jag är något av det sämsta man kan springa i=p Men i det här fallet fyller dom ju en funktion, att inte tappa greppet.
Tränar du någon löpning annars?
I dagsläget är det bara promenader och någon joggingtur med hästen längs grusvägen. Dessutom buggar jag minst 3h/vecka.
Känner väl spontant att konditionen inte är så illa. Flåsar inte särskilt häftigt efter att ha sprungit det man gör vid en visning.
Utan problemet är att få upp hastigheten/tekniken. Har frågat runt på lite fler ställen och kommit fram till att jag springer för framåtlutad.
Sen föreslog dom backträning, men jag fick aldrig något svar på hur dan backe det skulle vara. En man segar sig uppför eller en man sprintar uppför.
De gånger jag tränar "löpning" har jag ordentliga skor på mig.
Mvh Emelie & Jack
För att bli snabbare är intervaller och backträning bra.
Välj en backe som du kan springa uppför. :)
Och googla löptips! Finns tex. massor med info på jogg.se eller runnersworld.
#5 Tänk på hållningen oxå när du springer. Inte vara framåtlutad, utan sträck på dig och titta rakt fram när du springer. Klart att man får titta ner oxå, men bättre fokus om man tittar rakt fram.
#6 Det är just jogg.se som jag har frågat runt på, men inte fått mycket till svar.
Jag har funderat på om ett par easytone skor skulle hjälpa, framförallt balansen. Har sjukt dålig balans när jag springer, men det beror nog också delvis på min framåtlutning.
Mvh Emelie & Jack

Styrketräning för benen? Starkare bör ge mer kraft i frånskjutet?
Du ska nog inte springa med easytones. :)
Balansen kommer med övning.
Spring på ojämt underlag. Spring i terräng. :)
Jag testade när jag var ute och gick sist att verkligen ta i och skjuta ifrån med trampdynan. Gisses vilken fart jag fick! Men sjukt jobbigt! Dessutom spände jag mig i knä och höft och tillochmed ena armen. Lyckades inte heller skjuta ifrån med båda fötterna "samtidigt". Kunde skjuta ifrån med båda, men inte i varannat steg. Men det kanske kräver lite övning.
Hur eller hur så kändes det inte naturligt att gå på detta vis.
Mvh Emelie & Jack