Träning för nybörjare.
Jag har aldrig tränat seriöst i hela mitt liv, däremot har jag jojobantat i halva mitt liv. Jag har nog prövat alla kända dieter som finns. Idag har jag en överviktig på ca 50 kg och är nog så otränad som man bara kan bli.
Mitt mål är dock att en vacker dag bli vältränad, smal och stark. Inte bara för min egen skull, men även för min sons.
Den motion jag har idag är hushållstädning samt hundpromenader. Jag vill gärna ta mig till gymet, men känner mig väldigt tafatt där och vet inte riktigt hur man ska börja. Funderar på att bara börja med konditonsmaskinerna för att bli trygg i den miljön. Att börja lyfta vikter på måfå lär nog inte hjälpa mig att bli starkare.
Så jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur man bygger upp ett träningsschema för en nybörjare?
Finns det någon hemsida man kan använda sig utav eller något annat?
Vilken träning är mest lämpad för en nybörjare?
Tacksam för svar. :)
Finns det inget gym som erbjuder coaching i din närhet? Nu bor jag visserligen inte i Sverige, men här så finns ett tjejgym, och för en relativt billig slant så får man månatlig vägning/mätning, hjälp med att sätta upp ett mål för varje månad, en liten bricka som man kopplar in till maskinerna för att hålla koll på vilken nivå man bör hålla för att nå sina mål osv.
Annars så skulle jag börja lite lugnt med längre/snabbare/joggande hundpromenader. Få upp lite flås, och hitta sedan ett gym med en instruktör. Själv tycker jag att det är så mycket roligare att träna i grupp eller liknande. Vattengympa är min absoluta favoritträning (och kan anpassas helt till hur tränad/otränad man är), men det är väldigt roligt och peppande att göra cirkelträning, spinning osv också.
Lycka till! Jag hoppas att du kommer igång, och gillar din träning 
Jag började själv på konditionsmaskinerna, innan jag vågade mig på styrketräningen. Då kunde jag köra 60 min ren kondition på ex. crosstrainern eller snabb promenad/lätt jogging på löpbandet. I övrigt körde jag 3-4 gruppträningspass i veckan, t.ex BodyCombat, Afrodans, spinning, BodyBalance och funktionell träning.

På friskis och svettis får du en gratis gymintroduktion och en uppföljning om du köper gymkort. På så vis får du hjälp.
Mitt tips är att kolla på gymmen i din stad om de har instruktörer eller hjälp du kan få. Går själv på gym på Friskis och Svettis, och vi har en gratis introduktion där du och instruktören helt enkelt går genom hur du ska lägga upp ett bra pass för dig i dagsläget och på längre sikt, du får hjälp med hur maskinerna funkar och tips och råd för just din träning. Vi har ofta en instruktör på plats som man kan fråga om man är osäker på något.
Annars är gympapass otroligt bra för att hålla igång och framför allt för att komma igång. Återigen hänvisar jag till Friskis och Svettis eftersom det är var jag själv tänar och alltså vet något om. De har mängder av olika sorters pass på olika nivåer, gympa, dans, spinning osv.
Ett råd angående löpning är att ta det lugnt med det i början. Jag själv väger 25 kg för mycket och har nyss börjat springa enligt ett superbra nybörjar-schema, men vissa dagar kan jag känna att det tar väldigt hårt på knän och fotleder. Har man aldrig sprungit förr och inte har hittat en "korrekt" teknik blir det lätt att man felbelastar särskilt om man har lite för mycket extra kilon.