"Håll" i sidan?
Jag har aldrig varit en joggare, men har nu äntligen bestämt mig för att ge det en ärlig chans. Jag har hittat ett löpar-program för nybörjare och ska snart påbörja min tredje vecka. Så långt allt toppen. Men, nu har jag börjat få problem. Håll i sidan.
Jag har läst och fått en del info om det, och vet alltså vad det kan bero på, hur man förebygger och eventuellt lindrar vid anfall. Men mitt problem är inte att det kommer när jag springer som för de flesta. Det händer sällan. Mitt problem är att numera kan jag sällan gå en normal promenad i normalt tempo utan att få håll. Efter tio minuter börjar det göra ont, men om jag härdar ut så försvinner det så småning om.
För mig hade det varit fullt logiskt om hållet uppstod vid löpningen eller precis efteråt eftersom det är en form av motion jag aldrig utsatt mig för förut. Men istället kommer det vid helt normala promenader när jag inte ens anstränger mig. Det verkar ologiskt för mig.
Kan detta bero på att kroppen håller på att vänja sig vid ökad konditions-träning eller någon annan anpassning för kroppen? Finns det någon som varit med om liknande?
Ont i sidan kan tyda på njursten men då "ska" du även få smärta när du inte rör dig

Hur uppelver du annars att din syresättning är? Upplever själv att jag får håll närsom om jag inte andas ordentligt.
#1 Njursten har jag haft, och det sitter inte alls på samma ställe och är långt ifrån likadan smärta. Detta är liksom kramp på framsidan mot högersidan, strax under revbenet och neråt. Vid njursten sitter smärtan nästan i ryggen och är mer som en molande djup smärta.
#2 I och för sig skulle det kunna vara så att jag andas sämre vid vanlig promenad. Vid joggning andas jag ju automatiskt djupare för att jag blir andfådd, medan det mycket möjligt att jag glömmer bort att andas ordentligt vid promenad. Ska absolut testa att tänka mer på min andning och se om det gör någon skillnad. Tack!