Rumpträning på gymmet?
Jag har gymmat regelbundet (ca 3-4 ggr/vecka) sedan årsskiftet och byggt upp en ganska bra grundfysik och muskulatur. Kör ungefär 45 min konditionsträning i början på varje pass och därefter blir det styrketräning. Använder bara maskiner och således inga fria vikter.
Jag anser dock att jag behöver få lite mer muskler på rumpan, för just nu är den på tok för platt. Någon som kan tipsa mig om vilka maskiner jag bör använda detta ändamål? Jag har använt mig av trappmaskinen ganska frekvent de senaste två veckorna och gillar den skarpt, men det kanske finns ngt bättre än den?
Jag tycker knäböj tar bra på rumpmuskeln, även om den tar mkt på benen oxå.
Håller med #1, djupa knäböj är vad du bör köra!
Våga dig bort från maskinerna och gör utfall, kissande hunden( hemma om du inte har lust på gym) även höftlyft är bra, alltså då du ligger på rygg med böjda ben och höjer upp bäckenet mot taket. Lycka till!
Medarbetare på träning.ifokus
Tjena! Om du inte vill gå på fria vikter så kör benpress men med högre fotfäste, det kommer du känna väldigt mycket i rumpan, det lovar jag dig. Hur högt du kan ha fötterna får du testa dig fram men sätt fötterna ca 1 fotlängd högre upp. Du kommer hitta rätt position rätt lätt. Kör lite tyngre och ca 10 reps på 3 set, men värm upp såklart med lättare. Se till att inte rumpan eller rygg lättar och spänn magen när du gör det. Som vanligt när du tränar så andas du ut när du pressar ut vikterna. Glöm inte stretcha efter.
Gnäll inte på mig sen när du har grym träninsgvärk 
Lycka till
/Christian
Tack för alla svar! 
Nån träningsvärk? 
/Christian
#6 Nix, ingen träningsvärk. Men det beror nog på att jag kör varannan dag. 
Jag tycker att utfall är den bästa övningen för rumpan. Men den är väldigt konditionskrävande.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

utfall, såklart. Om det är för konditionskrävande så lassa på lite mer vikt på stången och kör färre reps.
sen bör man inte glömma bort alla småmuskler i rumpan heller. dom kommer man åt ganska bra med exv skridskohopp upp på bosuboll. Då får du lite balansträning också =)
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"
#7 jamen då kör du för lätt
lassa på mer vikt men akta så du inte råkar ut för överträning när du kör så ofta, då får det motsatt effekt.
/C