Svensk klassiker!
Är det någon som har gjort en klassiker? Alltså den vanliga, tjejklassikern eller halvklassiker?
Jag och min vän ska göra tjejklassikern. I år ska vi nog satsa på Lidingöloppet på en mil, terräng. Är peppad 
- Redigerat 2023-08-20 18:12 av TatsuOni
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har gjort en halvklassiker förra året. Rekomenderar det starkt istället för tjejklassikern!
Tjejklassikern är så diskriminerande och förstärker könsrollerna ytterligare! Visst är det trevligt med kortare lopp, men kalla det kortklassikern eller liknande istället så det inte exluderar människor på grund av kön. Att kalla det tjejklassikern är så otroligt nedlåtande mot oss tjejer.

Jag ser det inte nedlåtande alls. Alla tjejer vill inte dunka på med den traditionella klassikern och det är skillnader mellan män och kvinnor i styrka och ork.
Om man vill så kan man göra halv eller traditionella, själv väljer jag tjejklassikern för jag vill och anser att jag med min styrka och ork kan göra det.
Visst tar det längre tid för oss att bli lika starka som killarna med det är inte omöjligt. Att stämpla oss som det svagare könet är fel.
Det finns killar som oxå vill göra korta lopp och det finns tjejer som slår många killar i långa lopp.
Förstår verkligen inte varför tjejklassikern bara ska vara för tjejer.

#3 Vi kan inte bli lika starka som killar eftesom vi har mindra muskelmassa än dem, men vi kan uppnå maximal styrka som är toppen men det är fortfarande mindre. Jag stämplar mig inte som ett svagare kön, jag har bara mindre styrka och ork, punkt.
Jag tror att det finns en tjejklassiker för att locka tjejer att göra en klassiker med. Halvklassikern är nästan likadan, lite mer. Att plusa 5 km på varje lopp om man vill slå ett slag för att vi exakt likadana 
Säger inget om grundförutsättningarna. Där håller jag med dig. Men det finns killar som inte tränar som är svagare än tjejer som tränar. :-)
Finns säkert många (mindre tränade) killar man kunde locka till tjejklassikern oxå om man kallade det kortklassikern.

#5 Oja, min sambo är svagare än mig, men han är sjuk så det är en anledning till det.
Vad intressant att det blev en genusfråga här! Men jag ska inte förlänga den här, men en ny sådan tråd vore intressant! Det låter jättekul att ställa upp i en klassiker, hurkommer du förbereda och träna?
Medarbetare på träning.ifokus

#7 Ja, det kan man ta på ett annat forum eller tråd 
Men, jag kommer att springa lindingö loppet iår, sen ska jag prata med pappa om vasaloppet då det handlar om utrustning som jag kanske kan låna… jag är inte så haj på längdskidåkning så det kommer nog bara ske då :)
Jag tycker det verkar riktigt grymt att genomföra en klassiker men är lite rädd för det samtidigt så om du kör LaSadie, så blir du min idol :)

#9 Vilken press men inspirerande 
#10 Haha, nej känn inte så! Du bloggar möjligtvis inte om det? Hade vart såå roligt att följa din väg och träningen inför!

Jag ska göra det, ska försöka få med min vän på det så vi kan blogga båda två där vi bor (hon bor i Kristinehamn och jag i Västerås)
#12 Ah, det låter som en bra idé!

Nu har vi en blogg 
#14 Wooho, jag följer!

#15 Skoj!! Tack för kommentaren :D
Hejja Hejja! :-)