Rygg- och magträning - förslag?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Ny här! Ska sätta igång och stärka upp mig efter avklarat barnafödande, har inte tränat på 12 år men jag känner mig ruskigt motiverad nu!
Tränar med gummiband hemma, cirkelträning 1 gång/vecka, börjar jogga snart när vägarna är bättre.
Upplever mig svagast "på mitten" - rygg och bukmuskler. Någon som har tips på bra övningar för dessa regioner?
Har testat plankan och det går hyfsat men jag får lätt ont i ländryggen. Även "rygglyft" från liggande på mage och det går rätt bra. Annars kör jag situps men känner mig svag i magmusklerna och kan inte behålla armarna vid huvudet när jag kör situps utan får föra fram armarna för att magen ska orka jobba.
Hoppas på lite tips 
När du gör sit-ups så behväer du inte gå upp mer än så att skulderbladen kommer från marken, gör även senda sit-ups.Benlyft liggandes på rygg är väldigt bra för dom nedre magmuskelaturen. Men tänk på att du försöker att pressa ner ländryggen i golvet som det inte blir en stor glipa mellan golvet och ryggen. Du fundera inte på att skaffa en gummiboll som du kan träna på?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Hej, precis gör crunches istället för sit-ups eftersom vid sit-ups aktiverar du höftböjarmuskeln som kan få en att få ont i ländryggen. Kolla in denna artikeln http://axon.blogg.se/category/traningsartiklar.html
Han är riktigt bra och har mycket bra tips om styrketräning.
/Christian
Du kan ligga på mage, men ansiktet ner i golvet och ha händerna vidöronen och armbågarna utåt. Sedan lyfter du bröstet från golvet. Du kan lyfta upp i två, och gå ner i två. Sedan göra singlar. Sen kan du lyfta på ett och vända åt sidan.
När du ligger så på golvet kan du också lyfta benen mot taket.
Och som #1 skriver är det jättebra träning att ligga på rygg och lyfta benen. Även att släppa benen åt sidan och dra upp dom.
Armbågarna i marken och fötterna i marken, håll kroppen rak i luften utan att puta med rumpan. Håll dig så så länge du orkar.
När man ligger på rygg kan man ha benen upp mot taket och lyfta på rumpan. Ganska bra träning det med :)
Tack för alla bra tips!
# 1 Jag är ju så kass på termer… senda sit-ups? Vad är det?
#5 han skrev nog bara fel. Han menar nog sneda sit-ups. Ligger med bena på sidan och gör crunches uppåt.
En sak jag hittat på själv, eller det finns säkert något liknande, är att ligga på rygg och sedan lyfta upp benen raka, rakt upp i luften. Gör det ca. 20 ggr om dagen så ger det nog resultat. Man kan ju göra fler beroende på hur snabbt resultat man vill ha. :)
#7 De är de jag kallar för benlyft.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Börja gå på slackline! Grym bålträning!