Cykellopp - Utrustning
Jag ska förmodligen köra ett cykellopp till sommaren men mitt stora dilemma är en cykel. Jag har en vardaglig damcykel men inte kan jag cykla 105 kilometer på den!
Finns det något sätt som man kan slippa att köpa en cykel? Brukar de hyra ut på olika ställen eller någon som har tips?
Ni som cyklar lite mer kanske kan berätta vad jag ska ha för typ av utrustning i övrigt, skor, kläder och så?

ooo… skriver i denna tråden så jag är säker på att inte missa något. Behöver en cykel nästa år.

Nu cyklar jag ju inte mer än för nöjes skull och som transport men ska man cykla lite mer och oftare så är väl ett par rejäla cykelbyxor ett absolut måste.
Cykloteket har väl så man kan testa/hyra cykel, iofs inget alternativ för dig kanske.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köp en begagnad racer någon månad innan loppet och sälj den igen efter loppet? :-)
Själv har jag precis uppgraderat från en damcykel till en hybridracer. Jag kan verkligen rekomendera det! Vilket lyft! Cyklar till jobbet ca 10 min snabbare nu. Köpte en Scott sub 40.
Tips på utrusning inför ett lopp:
- Cykelbyxor med vaddering kan vara skönt. Se upp för skavande sömmar = inga trosor
- Är det kallt/blåsigt kan det vara skönt med ett par extra löpartights ovanpå cykelbyxorna.
- En funktionströja/cykeltröja och fukttransporterande sport-bh
- En bra cykeljacka är nästan nödvändigt. Det är inte kul att cykla med en vindjacka som agerar segel och gör att du får cykla i dubbel motvind.
- Ett ultrakompakt regnställ (i en smidig cykelväska på ramen.)
- Sköna skor + vattentäta skoöverdrag
- Cykelhandskar är verkligen att rekomendera om man är nybörjare då man har en tendens att lägga för mycket vikt över styret och således gör det väldigt ont i händerna ganska snabbt. Ju mer vadd desto bättre! ;-)
- Solglasögon. Skyddar mot mer än sol!
- Magnesiumtabletter är oxå ett tips för att slippa kramp. :)
- Solkräm! Glömmer många men näsan, kinder och panna blir hårt utsatt även en molning dag.
- Energi (Bars, gel, dryck.. eget val.)
- Hjälm! (Obligatoriskt precis som reflexer, lysen och ringklocka)
- Glöm inte lagningssats och extra slang och se till att cykeln är servad innan loppet!
Har säkert glöm något men, lycka till!