Råd angående träning?
Hej!
För ca 6 veckor sedan började jag träna på gym, tre dagar i veckan. Jag har också promenerat en timme ca 5 dagar i veckan lika länge. Jag är väldigt överviktig och har ingen kondition, så jag har mest fokuserat på att få lite grundkondis och få igång musklerna.
Jag märker ingen som helst skillnad på min kropp utseendemässigt eller viktmässigt och det börjar göra att jag tappar sugen. Jag hade hoppats att börja se någon antydan till skillnad i spegeln, men icke. Hur lång tid ska det egentligen ta innan någon cm eller något kilo försvinner? När börjar man märka skillnad på sitt utseende?
Jag har nu hittat ett löpschema som är helt från grunden som jag tänkte köra tre dagar och kombinera med gymmet som jag kör 2-3 dagar i veckan. Jag vill både bygga muskler, förbränna fett och få upp konditionen.
Jag har ingen erfarenhet alls av träning så jag undrar om det låter som en bra ide? Är det för mycket? Ska jag ta löpningen samma dag som gymmet eller är det bättre att sprida ut det under veckan?
Jag märker att jag blivit lite starkare och fått lite bättre flås, men jag tycker det går för långsamt och känner att gymträningen jag gör 3 gånger i veckan inte är tillräckligt. Jag har även svårt att träna kondition på gymmet och behöver alltså få in löpningen för konditionens skull.
Vad har ni för spontana tankar som kan hjälpa mig?
Hur ser din kost ut? Den är jätteviktig om oavsett om man vill gå ner i vikt eller bygga muskler osv. För att gå ner i vikt ska man ligga på kaloriunderskott och helst undvika godsaker helt o hållet eller iaf hålla sig till max en gång i veckan.
Om jag vore du skulle jag nog fokusera mer på kondisträningen framför styrketräningen, då det är svårt o gå ner i vikt samtidigt som man vill bygga muskler. Det är nämligen så att om man vill bygga muskler går man ju upp i vikt, vilket innebär att du inte bara lägger på dig muskler, även fett och vätska! Det är inte så stor del fett eftersom muskler väger mer, men man blir ju inte deffad av att bulka som det kallas för.
Så min rekommendation är att du kör styrketräning ex. 2 ggr i veckan med lite lätta vikter och fler reps. Sen promenerar du minst 30 minuter varje dag + konditionspass 2-3 dagar i veckan.
Och sen ett bra kostupplägg på det oxå.
Tyvärr kan jag inte göra så mycket angående kosten. Den är inte dålig, men kunde varit bättre under andra förutsättningar. Godsaker har jag dragit ner drastiskt på, och jag äter mindre men oftare, och mer nyttigt än förut.
Det du säger makes sense. Jag har också hört att man kan gå upp i vikt när man får mer muskler, men även att muskler förbränner mer fett och man alltså tappat fett-vikt. Och det det är ju fettet jag vill bli av med, vikten spelar egentligen mindre roll om det bara hade varit muskler istället.
Men då låter det rätt bra ändå med att fortsätta mina promenader, fortsätta gymmet (med lite omplanering) och köra det där jogging-schemat jag hittat för att få kondis.
Ta bilder varje vecka! Man blir lätt hemmablind, och då kan det hjälpa att titta på bilder och jämföra, så kanske man ser att man tappat fastän det inte känns så.

Fast, det är ju inte dumt att styrketräna. Visst bygger man muskler som väger men frågan är ju om det är gå ner i vikt på vågen som är det viktigaste eller om det är att orka mer och omforma kroppen.
#4, Det är därför jag inte vill utesluta styrkträningen och bara fokusera på "att gå ner i vikt". Jag vill komma i bättre form, bygga muskler, få bättre kondis, bli av med fettet. Om jag väger "för mycket" men att det beror på ökad muskelmassa så gör det mig inget alls, bara jag blir av med själva fett-övervikten.

#5 Det låter sunt tänkt=) Att orka mer är en häftig känsla.
#2 Du går upp i vikt när du bygger muskler. Så är det för alla och det är inte bara muskelmassa, utan även en viss del fett och vätska. Därav många som bulkar under höst o vinter, sen deffar vår, sommar för att få bort fettet som täcker en del av musklerna och för att få mer väldefinierade muskler.
Kör på som känns bäst för dig, men ett tips är ändå som jag skrev om förut, att kolla kosten, hur mkt kalorier du får i dig varje dag. För att förbränna fett o gå ner i vikt ska du göra dig av med mer än du får i dig.
#7 Det är bra råd jag har fått av dig och andra, så nu vet jag att jag är på rätt spår och egentligen bara behöver få en fungerande rutin på det och verkligen komma igång på riktigt.
#8 Precis! Rutin i vardagen är viktigt :-) Följer man dem med rätt motivation, så får man resultat till slut!
Lycka till :-)