Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 2456 ggr
fia-mia
0

Att "alltid" bli sjuk

Kände för att skriva av mig lite.

I år har jag varit sjuk minst tre veckor och är sjuk idag. Har precis börjat springa ute och njuter verkligen av våren. Uppnår ju inget långsiktigt resultat när jag blir sjuk hela tiden… Blir så avundsjuk på de som aldrig är sjuka.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kanske ska kolla upp det hos en läkare, varför ditt imunförsvar är så svagt.
Du kanske behöver tillskott, ändra på kosten eller liknande.

freck
0

Du kanske som sagt behöva få i dig mer vitaminer och miniraler.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

fia-mia
0

Har funderat på det men vet inget jag borde ha brist på. Äter massa frukt och grönsaker, fisk, kött, potatis pasta osv.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Karmatarerskanise
0

#3 Kan vara något som din kropp inte kan ta vara på riktigt. Så som sagt, jag tycker du bör kolla upp det.

Howliten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ofta springer du och hur långt?

Varje gång man tränat så har man utsatt kroppen för en belastning. En massa grejor sätter igång i kroppen. Bland annat så sänks/försvagas immunförsvaret efter träning. Kroppen lägger sin kraft på att återhämta sig och då är man alltså mer mottaglig för virus och bakterier.

Så mitt råd är att du börjar träna försiktigt och att du inte tar ut dig för mycket. Och att din träning sedan följs av återhämtning och vila. Låta det gå 2-3 dagar mellan passen i några veckor innan du ökar antalet pass. Och framför allt, att de passen du gör inte är maxade eller i närheten av det.

Men strunta inte i att träna! På sikt stärks immunförsvaret av träningen och du blir allt mindre sjuk. Skulle du bli sjuk så är det bara att vila och låte kroppen återhämta sig innan det är dags att fortsätta träna.

Även om man är sjuk, men inte sängliggande med feber, så kan man ta promenader. I lagom takt. Inte i träningstempo men det viktiga är att man rör sig.

Ett kosttillskott är inte fel att ta, alltså en multivitamin. Sedan är C-vitamin och zink kanon för just immunförsvaret. Ett stort plus med zink är att man får bättre hud, hår och naglar.

Jag är glad. Är du?

fia-mia
0

Tack för ett utförligt svar!

Problemet är nog att när jag börjar springa tycker jag det är så kul att jag "måste" springa dagen efter också.

Brukar intervallträna 2-3 km med powerwalk och jogging samt avsluta med ren löpning några hundra meter.

Tog en promenad igår och då resulterade det i feber. Ska ge mig ut en stund idag och njuta av vädret i alla fall.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Funderade lite på om det kan hänga ihop med hur man mår psykiskt. och det vet jag sedan innan att det gör men tänkte mer på om jag gör för mycket saker.

Jag är en sån som inte kan vara lagom, jag vill vara bäst på allt.  Satsar MVG i nästan alla ämnen samtidigt som jag vill hinna massa annat. Fram tills idag har jag känt att det är möjligt men jag funderar på om det är så att kroppen aldrig återhämtar sig eftersom jag aldrig sover djupt? Och även om jag känner mig avkopplad så är kanske kroppen inte är det? För jag tycker jag mår bra, har bra självförtroende osv.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Howliten
0

Mmm, du ska nog se upp lite där och lyssna på kroppen. När kroppen utsätts för stress, vilket det faktiskt är om man övertränar, så sticker kortisolet iväg i höjden. Och det är inte bra i längden. Till sist får man utmattningssymptom eller utbrändhetsymtom. Blir det riktigt illa så kan man blir riktigt sjuk av de där för höga kortisolnivåerna.
Vägen tillbaka är sen ganska lång.

Så mitt råd är att trots att du blir sugen på att träna dagen efter ändå ska låta kroppen vila. Gärna 2 dagar. Om det sedan fungerar efter ett par veckor så kan man öka med fler träningdagar i veckan. Sakta med säkert. För motion är ju i sig kortisolsänkande… motsägelsefullt? Jepp Skrattande

(Elitidrottare kan i perioder ha väldigt lätt för att bli sjuka. Och det är just det där med återhämtningen och kortisolet som ställer till det.)

Jag är glad. Är du?

fia-mia
0

Tck för svar, skönt att få lite förståelse för varför kroppen reagerar som den gör :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Deklol
0

har också varit sjuk mer än 3 veckor detta året, och är sjuk nu. Håller med TS om att det är frustrerande…

freck
0

#8 Är man stressad så är man också mer motaglig mot infektioner.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Howliten
0

# 11 jepp, det stämmer. När kroppens krigare har fullt upp med stressen så tappar de fokus på bakterier och virus. Man blir mer oskyddad. Skrattande

Jag är glad. Är du?

filuring
0

Usch jag fattar precis hur du känner dig med att vara sjuk hela tiden. Har i princip haft ont i halsen med hosta i 9 veckor på 4 månader… Jag är aldrig sjuk annars, någonsin!

Misstänker f*n det där influensavirus vaccinet som alla tog (som jag inte tog). Dumma virus gick säkert och muterade till 40 olika sorter som jag nu haft! :) HAHA

Men men snart nya tag hoppas jag!

Kämpa på alla i vårsolen :)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

fia-mia
0

#13 Usch låter inte kul!

Nu känner jag mig pigg och glad. Har börjat med d-vitamintillskott (sånt för spädbarn men dubbel dos) för att se om det hjälper

MVH Mia (miisasphoto.tk)

filuring
0

#14 Nee! Men peppar peppar så är jag inte sjuk nu ;)

Åhh hoppas det hjälper!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

[Liinda]
0

Jag har samma problem, om jag tränar för mycket så blir jag sjuk hela tiden. Så nu trappar jag upp träningen sakta men säkert.