Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1922 ggr
tjoffsa
0

mer styrke och mindre kondition?

hejhej. Jag har inte övervikt men jag skulle ändå vilja bli lite mer fastare.

Just nu joggar jag 5km x 3 ggr /veckan en dag tar jag en mil och kör ett bodypumt pass på torsdagar. Jag älskar att springa men känner att det skulle behövas iallafall ett mer styrkepass, men då blir det licksom för mycket, och jag försöker ha som mål att springa 1 mil på 45-50 minuter och jag vill inte tappa kondition om jag sätter till ett styrkepass, men  problemet är bara det att nu i början får jag sån fruktansvärd träningsvärk eftter styrkepasset. Önskar faktist det var fler dagar i veckan i det avseendet.

Nu är jag bara i början av pumpträningen och musklerna samt muskelfästena kommer vänja sig, men är det överträning då om man tränar 5 ggr i veckan? och är det skadligt springa andra dagen efter ett styrketräningspass med lite träningsvärk i låren? Kommer jag tappa kondition om jag bara springer 2 ggr i veckan istället?

Soffe
0

Jag är inte så insatt i just kombinationen mellan styrka och kondition. Håller själv på att fiska information om det.
Det jag läst mig till är att fokusera på det du mest vill göra i första hand eftersom all form av träning kräver vila oxå. Annars blir nog risken stor att kroppen inte orkar eller att man förlorar muskelmassa istället. Superviktigt att tillföra kroppen mat och vätska regelbundet varje dag.
Det råder säkert delade meningar om vad som är bra och inte, men bra är nog om du kan prata med en gyminstruktör om detta. Du kan säkert få bra svar även där.
Du kan säkert jogga 3 ggr i veckan och styrketräna 2 dagar i veckan eller tvärtom. Det tror jag inte är något problem så länge kroppen får vila oxå.

Din fråga om det är skadligt att springa dagen efter ett styrkepass med lite träningsvärk i låren: Tror inte att det är skadligt, men däremot skulle jag inte rekommendera att träna så. Jag skulle vila dagen efter ett styrkepass och sen dagen efter det springa ett pass. Risken är bara att du inte orkar prestera lika bra med träningsvärk och det kan göra att du får mer ont + sämre återhämtning och effekt i din träning. Så tror jag iaf!