Träning iFokus

Träning

Etikett: kost
Läst 2828 ggr
toodiloo
0

Bli tightare utan att gå ner i vikt?

Hejhej! Jag har gått ner en del i vikt och är nöjd med min vikt nu (163/58). Det jag undrar är att om jag vill bli tightare, hårdare och mer vältränad, kan jag fixa detta genom att fortsätta träna, äta bra men stå still i vikt? Eller måste jag tappa mer? Kan jag "ersätta" det fett som finns till annat "hårt" eller måste jag först bli av med fettet? Jag känner inget behov av att gå ner mer i vikt..

StinaY
0

Hej!

Det är lätt att hänga upp sig vid vågen och vad man väger, men det är egentligen i onödan. Vad vågen visar säger inte mycket om din form eller kroppsbyggnad eller vilken kondition och hälsa du har. I själva verket tycker jag att du kan känna efter hur du känner dig? Känns det bra där du är nu så varför bry dig om vikten?

Du säger att du vill bli tightare och mer vältränad, och det blir du ju av träning. Och muskler väger mer än fett så om du börjar träna lite mer och hårdare kan du istället se att du går upp i vikt igen!

Genom att exempelvis styrketräna bygger du mer muskler och din kropp förbränner mer energi även i vila.

Så mitt råd är att strunta i vikten och gå på känslan istället!

mvh Stina

Medarbetare på träning.ifokus

fotokrafs
0

Jag har själv gått upp 5-10 kg av min träning, men klädstorleken är den samma.

[Fiction]
0

Visst kan du bli mer fit utan att för den skull tappa i vikt (muskler väger trots allt mer än fett).

Men att fettet skulle omvandlas till muskler, kommer inte att ske. Fett kan inte bli till muskler och muskler kan inte bli till fett - det är en grundregel.

För att öka i muskelmassa och minska i fettmängd, krävs således att du tränar för att öka muskelmassan och samtidigt håller koll på kosten för att minska i fettmängd. På så vis, kan du hålla vikten stabil samtidigt som du ökar i muskler och minskar i fett.

Visst förbränner du mer fett när du tränar - och du förbränner även mer energi tack vare den ökade muskelmassan - så, till viss del, kommer din kropp att sköta detta av sig självt som ett resultat av träningen. Men, som sagt: För att minska i fett, behöver du även ha koll på kosten.

toodiloo
0

3: tack för ett bra svar! Jag får fortsätta nöta och se vad som händer.. Annars får ja ta en rush och gå ner ytterligare några kilon och sen bygga på med lite muskler..