Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 4568 ggr
toodiloo
0

Bäst för att hålla vikten/förbränna?

Tjing! Jag undrar vad ni anser är bäst, om man tränar för att hålla vikten och förbränna så mkt som möjligt. Springa 1 timme/1 mil 3 gånger i veckan, eller 30 min/5km 6 dagar i veckan? Alltså, för att hålla vikten: ofta o mindre eller mer sällan o mer? Nu tränar jag annat än bara löpning, men vi tar löpning som exempel..

Tove-
0

Om man vill hålla vikten räcker tyvärr inte med att bara träna, man måste även se över sin kost.
Annars tror jag lätt på att springa lite kortare men fler dagar i veckan. Åtminstone är det bättre för konditionen :P

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

toodiloo
0

jo, självklart är jag medveten om det. Jag har gått ner snart 13 kilo och tänkte mer på hur jag ska fortsätta med träningen för att hålla det (med kost)… Tränar varje dag nu men ska försöka minska det lite, på lång sikt. Och det var just förbränningen jag undrade över. Så vad ökar förbränningen i sig: ofta o kortare eller mer sällan o längre pass?

Tove-
0

Varför inte köra många långa pass? ;)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Kaffemugg
0

Jag skulle nog säga 6 femkilometerspass i veckan. Springer du en mil på en timme springer du inte en halvmil på en halvtimme, utan då orkar du ett snabbare tempo. Springer du fortare så bränner du mer kalorier, plus att när man har gjort ett träningspass så höjs grundförbränningen temporärt i max 48 timmar. Alltså håller man sin förbränning uppe lättare med flera pass i veckan, även om de inte är så långa.

LaSadie
0

Men sen får man tänka på att fettförbränningen kommer igång ordentligt efter kanske 30 minuters träningen, så kanske en gyllene medelväg, 7,5 km fyra gånger i veckan (cirka 40-45 min)

toodiloo
0

anledningen till att jag inte vill köra varje dag är dels en tidsfråga, jag har inte tid. Sen säger ju alla att man ska låta kroppen återhämta sig o det inte är bra att träna varje dag, så jag tänkte försöka minska ner lite… Jag tror iofs också att det är bättre förbränningsmässigt att springa kortare o oftare. Nu tränar ju jag mkt olika, men principen var: längre pass mer sällan eller kortare pass o ofta. Kommer inte springa varje dag i af eftersom jag går på spinning och box också..

Tove-
0

#6 egentligen så kan du faktiskt träna varje dag när det gäller löpning =) Det är vid styrketräning som det gäller att låte musklerna vila :)
Men har man inte tid blir det ju svårt och man kanske faktiskt inte orkar träna varje dag.

Hur många dagar i veckan kan du springa? Se till att springa så långt som möjligt dessa dagar. Kan du bara springa 3 dagar i veckan och du orkar en mil, spring en mil. Kan du springa 6 dagar i veckan och du orkar en mil, spring en mil.

StinaY
0

Jag vill poängtera vikten av vila och återhämtning, när det gäller löpning är det mer teknik än man kan tro för att undvika skador. Just skador är lätt att dra på sig vid ensidig, hård belastning innan muskler och senor vant sig vid belastningen. För en hyfsat ny motionär är det alltså klokt att vänja kroppen långsamt!

Dock; vill du träna tidseffektivt med goda resultat så kan jag rekommendera intervallträning, bästa kondishöjaren!

Medarbetare på träning.ifokus