Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 22067 ggr
[mia-38]
54

Bästa förbränning på Crosstrainer?

Hej på er,

Är ny på denna sidan och tycker den verkar vara intressant för mej nu när jag satt igång att börja träna på en nyinköpt Crosstrainer.

Saknar träningsschema och råd på denna på hur man ska träna för att gå ner i vikt.
Hur länge man ska stå och hur många calorier man ska förbruka för att man vikten ska minska.

Går med på LCHF (tror jag det heter) Detta med att äta så lite kolhydrater som möjligt och öka fettet istället.

Kan nån ge mej bästa träningsråd på denna Crosstrainer så är jag glad.

MVH Mia

freck
0

Intervallträning i all ära säger jag bara:D och man kan köra intervallträning på de flesta maskiner:D Fördelen med intervall träning är att du har flera timmars efterförbränning, gämförelse med att bara träna på 50-60% av sin maxpuls vilket gör att du bara förbränner under tiden du tränar.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[vaargen]
0

Beror på vad det är för Crosstrainer du har och hur tränad du är. De flesta(alla?) har ju en liten dator med träningsprogram i sig så välj då ett av dom och kör den varannan dag i en vecka och känn efter undertiden om det är för lätt eller för jobbigt och ändra efterhand tid/intensitet.

Visst, du får "bättre" EPOC vid intervall träning än när du tränar vid 50% av max men samtidigt så orkar du träna längre vid 50% än vid intervall(max) vilket gör att du i praktiken förbränner mer vid vanlig träning än att du försöker maxa EPOC

Läs gärna mer på Träningslära

Ps. EPOC=Excess Post-exercise Oxygen Consumption.Ds

[mia-38]
0

Min sort är  Orbitreck Magnetic Elite.

Jag har kört intervaller innan nu på ca 5 minuter vardera och ca 5-6 ggr per dag. Och då kör jag hårt.
Jag är väldigt otränad för tillfället man har märkt nu på 1½ vecka att jag orkar längre.
Finns inget träningsprogram på denna.
Men jag köpte till en liten dator där man kan läsa av tid/distans/kalorier.

freck
3

du borde köra uppvärming på 5-10 min och sen intervallträning i 20-30 min för bästa resultat. kör nästan allt vad du har i en minut 80-90% av maxpuls, sedan tar du det lugnt (snabb gångtakt) i 2 minuter.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[mia-38]
1

Ok. Tack freck.

Men jag tycker det är asjobbigt. Har grymt dålig kondis. Har inte tränat på några år nu och ökat i vikt tyvärr…så det går långsamt.

freck
1

Ska de ge bästa möjliga resultat så bör du då köra kondtion i minst i 20 min. Du får lova att bita ihop och kämpa för att klara dom 20 minuterna. Lite jävlar annmma ska de va om man vill få lite resultat.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[mia-38]
0

Visst får det vara jävlar anaamma…Brukar jag inte ha problem med..hahaha..
Men får så grymt ont i benen efter ett tag. tror nog att det är övergående..men det är just det som är jobbigt….

freck
0

Det är troligen mjölksyran som du får i benen. Prova med att värma upp i lugnt tempo 5-10 minter innan.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[mia-38]
0

Gör det..men det gör grymt ont då med….

freck
0

Prova med att köra på lättare motstånd.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare