Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 3162 ggr
Tove-
0

Gymträniiiiing

Hej!

Jag är knappt 16 år och har gymmat i sisådär två veckor, så ofta jag kan vilket blir kanske 5 dagar i veckan. Motivationen ligger på topp och jag tycker att det är både trevligt och roligt att gymma, dock är jag väldigt säker på att jag mina pass inte är optimala på ett antal punkter.
För det första, jag har ingen som helst ordning på min träning… Jag sätter mig i första bästa maskin och kör 3x15, sedan hoppar jag till nästa och kör samma där, under ett gympass blir det en blandning av ben, axlar, armar, mage och rygg.

Överallt snackas det om att man ska träna en muskelgrupp åt gången och sedan vila den ett dygn medan man kör en annan muskelgrupp, stämmer det?

Jag skulle vilja ha lite hjälp att med lägga upp ett bra schema för en vecka där både onsdag och fredag går bort (har annat för mig då) och kanske få  lite tips på övningar utan maskin (typ skivstång, hantlar och kettlebells).

Tack på förhand :)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

elyse
0

Kan du inte få hjälp av en instruktör på ditt gym? Det är omöjligt för oss andra här att veta hur du kan träna på just ditt gym och de redskap/maskiner som finns där. Jag är förvånad över att du bara kunnat börja på gym och själv får lägga upp ett schema.

LaSadie
0

Tycker som #1 att du ska ta kontakt med en instruktör som kan hjälpa dig, samt vad som passar sig för din ålder. Det är verkligen inte bra att skada sig ung av misstag och inte kunna träna senare i livet.

Tove-
0

Har faktiskt tränat med instruktör men han visad bara hur jag skulle träna i varje maskin och sa att jag skulle träna minst 3 gånger i veckan, han gav mig inga tips på schema…

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

LaSadie
0

#3 Tycker du borde få en som verkligen kan ge dig tips och råd och hur du gör ett schema. Byta gym eller be om en annan instruktör

Tove-
0

Om det vore så lätt ;)

Jag har redan fått en extra instruktör då den första var riktigt knasig så att fråga om en tredje känns lite skumt, och jag har köpt gymkort som räcker till oktober… Förövrigt är jag jättenöjd med gymmet jag är på så jag ser ingen anledning alls att byta :P

[ErikSvensson]
0

Ett tips är att fokusera på basövningar först och främst, dessa tar på fler muskelgrupper åt gången istället för att fokusera på bitar. Kör själv 3 helkroppspass som är ganska lika varandra och innehåller bl.a. marklyft, bänkpress, hantelpress, axelpress, knäböj m.m. Vill du läsa mer om dessa så prova att googla/youtuba dem. Glad

freck
0

Jag tycker du ska dela upp kroppen i fyra delar.

Dag 1: ben

Dag2: Bröst, triceps och mage

Dag 3: Rygg, Biceps, underarmar

Dag 4: Axlar (låter kanske fjuttigt med bara axlar en dag, men det bli då lätt 6 övningar om man ska träna alla musklerna i axlarna.)

Sedan kan du ha en dag som du gör kondition.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Tove-
0

#6, #7
Tack så mycket för hjälpen båda två!

En extra fråga: hur mycket bör man vila? Typ en dag i veckan eller?

[Malin]
0

#8 Det är upp till var och en men en dag minst, skulle jag säga ;)

[Norrbysa]
0

Du behöver inte vila alls. Men du bör inte köra samma muskler två dagar i rad. :-)

Traningslara.se är en bra kunskapskälla. Finns massor att läsa på nätet.

[Malin]
0

#10 Varför skulle man inte behöva vila?

[Norrbysa]
0

Musklerna behöver vila. Men då är det ju bara att köra olika muskler olika dagar. :-)

[Malin]
0

#12 Ja, så sätt men jag tror på att hela kroppen behöver vila också, åtminstone en dag.

Bergspuman
0

Man MÅSTE släppa på träningen då och då. Det gör alla idrottare.

Elitidrottarna kan oftast få sina bästa resultat efter en period av absolut vila, eller bara degande, som i sin tur följts av en periods hård träning.

Samma fenomen har jag själv märkt. Jag orkar inte alltid hålla mitt hårda schema, förra veckan tog jag mig total vila från gymträning. Ska bli intressant att se vad jag kan prestera i kväll, jag är ju utvilad Glad