Ont i benen
Jag är ju relativt ny med löpningen och har hittills endast sprungit vid tre olika tillfällen, alla tre på bandet på gymmet.
Första gången gick bra, andra gången sprang jag ganska länge och fick därefter en sjukt jobbig smärta i benen, typ vid smalbenen. Trodde det var träningsvärk så har inte tränat på typ en vecka på grund av detta men när jag nu sprang idag så kommer det tillbaka.
Är det för att jag är ovan eller vad beror det egentligen på?

Benhinneinflamation kanske. Löpband är ganska stumt och om man sätter igång för snabbt så kommer benhinneinflamation som ett brev på posten (för mig och många andra).
Så det man kan göra är att inte sätta igång för snabbt och långt. Utan vänja sina ben vid träningen. Sen kan du kolla på dina skor. Du kanske springer "fel", alltså att du har någon form av pronation vilket gör att man får inlamtionen lättare. Eller att skorna är för gamla som gör de stumma.
Jag skulle tipsa dig om att endast LÅNGSAMT, öka på takten i löpningen, om du är så ny på det!
Personligen har jag som mål att utöka min löptid bara med EN MINUT i veckan. Dvs den tid i sträck som jag maximalt löper, ska utökas med bara 1 minut i veckan. Med tanke på hur löpning belastar - mycket mer än cykling och simning - ska man vara rädd om sina muskler, benhinnor och ligament.
Låter som du borde backa bandet tillbaks från början, och lära dig trappa upp långsamt, för att kroppen ska hålla hela vägen.
Har upplevt precis samma sak. Är också nybörjare när det kommer till löpning.
Tror det är sant som de säger i tidigare inlägg, att man måste börja långsamt och stegvis öka.
Viktigt att man inte skadar sig eller drar på sig onödig smärta :)
Upplever alla möjliga smärtor på löpband men inte när jag springer i skogen. :)
Har hört andra som sagt samma sak.