Lårträning hemma
Jag tränar hemma, och får med följande muskelgrupper: armar (biceps & triceps), bröst, rygg, mage, vader, lår. Rätt nöjd med upplägget, kör 3 x 12. Använder 1 kg-hantlar, pilatesband och abslider samt kör på yogamattan. Tidigare har jag tränat på gym, men jag trivs bättre med att träna hemma - då finns det inga ursäkter utan man tränar varannan dag helt enkelt (alla muskelgrupper vid samma tillfälle).
Nåt jag dock saknar är en ordentlig lårträning! På gymmet brukade jag använda maskiner till det, typ klämma ihop benen med tyngder. Nu kör jag det motsatta med pilatesbanden, alltså spänner ut lår + vader med motstånd. Vet även att "jägarställningen" är effektiv för låren, men det är vad jag söker: övningar för lår och rumpa att göra hemma. Helst utan redskap!
Bästa träningen för rumpa är utfall. I utgångsläge står du helt rakt med armarna i midjan, sedan tar du ett ordentligt kliv framåt med ena benet och doppar det andra benet så att knäet nästan tar i golvet. Sedan skjuter du tillbaka till utgångsläget igen och tar det andra benet.
Ps. krävs en del kondis till detta, så ett tips är att kanske köra ett pen i taget och sen vila lite innan du tar nästa.
Gummiband är väldigt bra att ha hemma när man ska träna hemma. Då kan du göra samma övningar hemma som man kan göra på gymmet, då med bara lite fantasi. För du måste kunna fästa gummibandet nånstans. Gummiband finns oftast att köpa på sportaffärer.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Gummiband har jag :) har du nåt tips på hur jag använder dem? Brukar mest ha dem till låren som sagt, då jag fäster det runt vaderna och runt låren och pressar utåt.
Utfall, bra tips! Är det för mkt med 3 x 12 månntro, kanske räcker med 3 x 6 per ben?
du kan göra väldgt mycket med gummiband. Du kan även träna armar, axlar, rygg, bröst.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Testa dig fram vad som passar dig vad gäller utfallen! :)
Knäböj kan du ju också göra, utan vikter. Om du vill ha tyngre kan du ju använda enkla saker som du har hemma? Denna sidan tycker jag är grymt bra och där hittar du de flesta övningar. Med lite kreativitet kan man göra typ alla hemma :)
Jag gör knäböj med min PT, ingen skivstång på axlarna, istället har jag en vikt i händerna som jag för åt sidan vid varje steg. Den övningen är enormt jobbig, verkligen konditionskrävande. Och jag kan skriva under på att den tar grymt bra på rumpa och lår.

Billig och har massa tips om träning som man kan göra hemma