Hur tunga vikter?
Jag ska förhoppningsvis börja gymma nu iår, fyller 15 i april men hoppas få dispens så jag kan köra hela året.
I alla fall, jag har bara gymmat en gång förut men har rätt bra kondition, springer 5,3 kilometer på ca 33 minuter, men kan absolut bättre. Är relativt stark också. Det jag vill köra är i alla fall mycket armstyrka och mage. Minns att jag fick lyfta 25 kilo i bänkpress, ca 25 upprepningar och det var inte speciellt jobbigt.
Hur mycket kan man lyfta i början, främst med tanke på min ålder?
Börja lågt för att sakta se hur mycket du klarar av.
Jag skulle säga att du får prova dig fram till en vikt som känns "bekväm". Vad har du för mål?
När man börjar gymma brukar man boka en träff med en instruktör på gymmet och gå igenom med denne vad man vill ha ut av träningen. Då får du också instruktioner om hur du bäst utför övningar utan att skada dig/för att få ut maximalt av övningen.
#3 Det är smart! Det har jag dock inte "fått" på något av de tre gym jag har vart medlem på.

#4 Jag fick det inte på Campushallen på LiU men däremot på Nautilus här i Västerås. Det var väl trevligt… men lärde mig inget nytt utan var mer rep. på det jag kunde

Ta det lugnt det första året! Skelettet, senor och muskler måste anpassa sig och det kan ta upp emot ett år så att du inte får svåra skador/sträckningar etc.
Det är som #3 säger, det är bra att ta hjälp av en instruktör som kan och som kan visa dig, och denne sätter sedan upp ett schema som är anpassat till dig.
Lycka till med din träning!
Det är jätteviktigt att få instruktioner på en ny maskin. Många tror att de gör rätt, men felbelastar eller använder fel muskler till övningen. Ser alltid de som felbelastar när jag tränar.