Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 2619 ggr
[YlvaP]
0

Hur lägger man upp sin träning?

Jag satt och funderade på en sak. Hur lägger man bäst upp sin träning? Jag har svårt att tänka framåt och måste ha det uppskrivet.

Jag vill träna kroppen på bästa sätt. Joggning, Kinect, motionscykel och promenader har jag att tillgå. Jo och hantlar har jag med.

Hur gör jag för att maximera min träning och hur sätter jag upp mål och hur klarar jag av dom?

Snälla kom med tips och råd till mig.

LaSadie
0

Att inte vara rädd att bli trött, jag har svårt att ta ut mig ordentligt vilket gör att jag inte utvecklas.

Sen är det viktigt att sätta mål med träningen, så att man vet vad man tränar för och vill nå.

[YlvaP]
0

Ja det är just det jag har problem med. Att sätta upp mål. Hade hoppats på lite tips om det. Tungan ute

LaSadie
0

Fundera på främst vad du vill uppnå och sätt upp delmål för att nå det slutgiltiga målet. För att jag ska klara av en halvmara behöver jag först sätta mål att klara av 5-7,5 km, efter det en mil som jag brukar springa x antal gånger fram till varvet.

Men sätt konkreta och mål som du vet att du kan klara för att inte tappa suget.

[YlvaP]
0

Okej. Jag skall försöka att komponera något.

Bergspuman
0

För dig kan det vara bra att öka belastningen lite grann varje gång du tränar. T ex 1-2 minuter till, eller öka tyngden (en högre nivå) per pass. Stegra LÅNGSAMT. Då får du en hållbar utveckling.

Om du ser på ett halvårs sikt, vill du kanske exempelvis klara att köra 30 minuter i sträck på crosstrainern, utan att bli särskilt trött. Om ett halvår, det blir alltså början av juli. Delmålet blir då att i början av april, kunna klara 15 minuter i sträck. Det betyder att du måste öka ca 5 minuter varje månad. Om du kör 2 pass i veckan, räcker det om du lägger på 1 minut på 1 pass i veckan.

Hoppas jag uttryckt mig tydligt nog!

Detta är alltså ett EXEMPEL.

[YlvaP]
0

Tack för exemplet. :D

[Malin]
0

Det #5 skriver är väldigt klokt så ta tillvara på det!

[YlvaP]
0

Ja det var kloka ord. Skrattande

Bergspuman
0

Tack för era snälla ord! Skrattande

Jag har lagt upp min egen löpträning på det sättet nämligen, mycket för att ta hänsyn till att kroppen ska hålla och man inte ska tröttna.