Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 2530 ggr
Odinn
2011-01-08 01:51
0

Kondition

Skolkar från idrotts lektionerna för att jag skämms över min kondition.. Nu vill jag bygga upp den, så jag får bra betyg! Kan man få bra kondition på en crosstrainer? Jag blir iallafall andfådd. Vill inte ut och springa när det är så halt.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

LaSadie
2011-01-08 01:55
0

varva crosstrainern med cykel och spring på löpband om det är möjligt Glad

Odinn
2011-01-08 02:03
0

Har crosstrainer och cykel, men inget löpband..

Hur lång tid kommer det ta innan jag byggt upp en bra kondition?

LaSadie
2011-01-08 03:39
0

Det kan ta ett tag och det kan gå snabbt, beroende på hur din grundkondition är och hur du tränar med vila och liknande. Det är oftast trösklar man ska ta sig över innan det känns bra :) Sätt upp mål med träningen och konkreta mål som: Om en månad ska jag klara x tid med cykeln/crosstrainern på x motstånd osv. när det handlar om kondition för gympan så är det andra muskler som aktiveras när du träna på crosstrainer/cykel och kommer då kännas jobbigt om du joggar inledningsvis även om du har kondition för det.

Bergspuman
2011-01-08 12:36
0

Du kommer att kunna se tydliga resultat efter ca 3 månader och säkert grymma resultat efter 6 månader! Du är ju ung så din hjärt- och lungkapacitet är på topp.

Jag har själv satt mig före att till sommaren, låt oss säga slutet av juni, kunna springa 30 minuter i sträck utan att bli trött.

Har gjort två pass än så länge där jag lagt in löpning, men då bara i intervaller, första passet 1+2+2+3 minuter, 7.2 km/h, andra passet 2+3+4+2 minuter, 7.4 km/h. Man får stegra belastningen långsamt så att man orkar hela vägen.

Odinn
2011-01-08 13:01
0

Okej tack för era svar!
Ska försöka att träna ca 3 timmar i veckan. Har ju hästar, kompisar och skolarbeten att hinna med också, så mer hinner jag inte. Men låter det lagom?

Jesan
2011-01-09 22:05
0

Tycker det låter bra. Kan säga att när vi hade ett projekt i Idrott A som gick ut på att träna konditionsträning 3ggr per vecka för att sedan se hur man gjorde på cooper testet så förbättrade jag mig något helt otroligt! Cyklade minst 25min 3 ggr /vecka i varierande fart. (om jag körde 25 minuter så körde jag järnet men kunde även köra uppemot 40 min i lugnare tempo) Vi gjorde detta i 8 veckor och jag märkte otrolig skillnad! Förbättrade tiden på cooper testet med 1,5 minuter och kunde säkert ha gjort bättre för har aldrig känts så bra att springa (hatar att springa)

Lycka till! Tror det kommer gå kanon Glad