Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 3034 ggr
[YlvaP]
0

Får man kondis av cykling?

Får man bättre kondis av motionscykel eller måste jag ut och springa?

LaSadie
0

Känner själv att springa är bättre än cykla… Men om man inte kan springa så är cykel ett bra alternativ!

Bergspuman
0

Absolut kan man få vrålkondis av att cykla. Men det gäller, som alltid, att trappa upp belastningen och graden av ansträngning.

Jag har fått grym kondis av att en sommar, köra cykling en runda runt 1,5 mil som sedan avslutades med rusher uppför en brant backe ett antal gånger. När jag klarade backen 5 ggr utan att bli dödstrött utan bara lugnt cyklade hem, då visste jag att jag var vältränad.

[YlvaP]
0

Härligt. Har bara en motionscykel och ingen vettig vanlig cykel. Kanske jag får råd att fixa cykeln nu i sommar.

[vaargen]
0

Jag uppfattar det som att det är två olika typer av kondis om ni förstår, när jag var ung och cyklade mycket så kunde jag utan problem cykla 4-5 mil och snitta kring 25km/h(på vanlig cykel ej racer) men inte kunde jag springa långa sträckor för det.

Men båda är ju självklart bra för kropp och själ :)

LaSadie
0

#4 Instämmer, man får kondis, men det är inte samma som när man springer. När jag kommer på spinningsäsongen så är det inge roligt :D Pappa, min guru, säger att man behåller kondisen men att det är andra muskler som aktiveras med spinning jämfört med löpning.

[YlvaP]
0

Jo ni har en poäng där. Kommer ihåg när jag tävlingssimmade alla dagar i veckan (på träning alltså) så hade jag ingen ork att springa någon längre sträcka.

Bergspuman
0

Jag tror också att man måste springa för att få upp kondisen rejält. Jag har som mål att börja spela tennis och kunna spela tennis 1 timme utan att bli särskilt trött. Och då måste man kunna springa.

Men det dumma är att min rygg inte är som den ska. Gammalt diskbråck. Min förre naprapat avrekommenderade mig från att springa, det var för stötigt och hoppigt för ryggen. Jag misstänker att han tyvärr har rätt.

Ändå ska jag försöka springa lite lätt på löpbandet från och med nästa år, testa mig fram. Kanske bara 1 minut till att börja med.

Se om ryggen klarar det. För jag MÅSTE få upp kondisen mera, och innecykel räcker inte längre, jag blir inte trött av det längre ens på högsta nivån.

[ErikSvensson]
0

Intervaller är trevligt om man vill få upp sin kondis på kortare intensivare sträckor. Det ger även bra effekt vid viktnedgång (mycket energiåtgång på kort tid..)

[YlvaP]
0

Kan man göra intervallträning vintertid?

Musiken
0

#7 Du kan inte prova crosstrainer da? Det ar ju om lopning, men mycket mjukare for lederna.

[YlvaP]
0

Jo en sån skulle jag vilja ha. :D

[ErikSvensson]
0

Du kan göra intervaller springandes (ute/löpband), cyklandes, simmandes, roddandes, m.m. Gillar själv att rodda intervaller (500m så fort man kan, sen 1 min vila.. finns oftast som standardpass..)

Dock bör du vara försiktig med intervaller om du inte är van inom det du väljer då skaderisken är rätt hög när man är 'otränad'. Glad

[YlvaP]
0

Jo jag måste vara försiktig. Kanske jag får en grundkondis om jag cyklar och sedan springer till våren?