Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 1915 ggr
Bergspuman
0

Mina träningsframsteg

Tänkte berätta lite om min "resa" vad gäller träningen som jag satte igång med strax före midsommar i år, alltså knappt 6 månader sedan.

Jag har anlitat en PT som jag nämnt tidigare. Ville komma i bra grundform igen efter att all regelbunden träning legat i princip nere sedan nästan 5 år. Jag drogs med drygt 15 kg övervikt och jag hade järnbrist.

Vi har kört ungefär 2 pass i veckan, undantaget ett par veckor när jag varit förkyld och så lite semester för oss bägge två.

Min PT har kört framför allt olika styrkeövningar. bland annat har han infört en övning, som vi kallar för "korridoren", då vi gör den i en ca 30 m lång korridorremsa i gymet, som förbinder styrketräningslokalerna med spinninglokalerna.

Jag har fått göra djupa utfallssteg med knäet nästan i golvet, längs med hela den 30 m långa sträckan, först med en trästång bakom ryggen för att lära mig rörelsen, sedan med först en 5 kg vikt i händerna som jag för fut från bröstet, åt sidan, in mot bröstet igen innan jag reser mig och sjunker ner i nästa utfallssteg. Hoppas någon förstår vilken övning jag syftar på!

Den är hur som haver vansinnigt jobbig, inte bara frestar det otroligt på benmusklerna och gluteusmusklerna med dessa ständiga böjningar upp och ner (jag får träningsvärk VARENDA gång jag gör den!), utan det tar enormt också på flåset och svetten dryper av mig. Jag har lågt blodtryck och får ibland yrsel bara av att böja benen.

MEN: från att ha varit dyngslut av bara 2 "rundor" med enbart trästången, klarar jag idag FEM rundor med 10 KG VIKT I HÄNDERNA, UTAN ATT BLI MER ÄN ANDFÅDD.

Igår slog jag mitt rekord och klarade just 5 rundor med 10 kg vikten hela tiden. Det har jag aldrig orkat förut. 10 kg vikten har varit för tung för mina armar, men nu har jag blivit så stark i armarna att jag orkar hålla upp vikten hela tiden. Nästa gång ska vi testa 15 kg vikten! Glad.

Jag tycker det är SÅÅÅ roligt att se konkreta framsteg på det här viset!

Dessutom har jag blivit av med 11 kg och min järnbrist är som bortblåst.

Jag hade hunnit glömma bort hur välgörande det är med träning!!!

Karmatarerskanise
0

Bra framsteg! Alltid kul att se förbättringarna!

fotokrafs
0

Härligt! Tror du att du rent av är i bättre form nu än för 5 år sedan?