Stretch
Hej!
Igår när jag var på en gruppträning så hörde jag en tjej viska till sin kompis: Nej! Stretcha inte den muskeln för… och sen missade jag resten.
Så jag undrar nu om det finns någon/några muskler man inte ska stretcha? Eller som man inte ska stretcha om man vill ha ett visst resultat? Tex att man inte ska stretcha sätesmuskeln för att den ska bli högre :)
Såvitt jag vet är det bra att stretcha alla muskler man kan.

Så som jag förstått det så finns det inget som visar på att stretching skall hjälpa för att undvika till exempel träningvärk. Däremot kan det hjälpa dig bli mera flexibel samt vara riktigt skönt ibland.
Vissa delar av kroppen skall dock tydligen inte strechas men jag tror inte det är muskler utan mer, "stretchar du såhär så tar det på ledbandet och inte musklen" vilket kan vara obra.
Intressant ämne dock och någon mer kunnig får gärna utveckla.

Jag har nästan slutat att stretcha då jag lärde mig under Träningslära A kursen att stretchning inte riktig hjälper som #2 säger och att de som löper inte ska stretcha för att inte förlora "klippet" i steget.
Hm, det har jag aldrig hört tidigare faktiskt!
#3 Precis, enda anledningen att jag själv stretchar är för att sträcka ut kroppen, bli mer rörlig :)
Sen är det ju så att musklerna drar ihop sig under träning. Därför får man mindre ont om man stretchat ordentligt, muskeln slappnar av mer.
Så det finns ingen skaderisk om man inte stretchar musklerna?
Jag stretchar för att det är skönare för musklerna och för att bli vigare, personligen skulle jag inte vilja sluta stretcha :)

Man kan stretcha beroende på vilka mål man har med träningen. Vill man förbättra löpningen så kanske man inte ska stretcha lika mycket men vill man som #6 bli vigare så är det bara att go for it 
#6 Jag fick en gång höra att musklerna kan bli för korta om man tex tränar riktigt hård styrketräning i biseps, och inte töjer. Muskeln blir liksom kortare och det kan se konstigt ut.
Fast om det är sanning vet jag inte. Musklernas utseende har nog snarare med gener att göra.

Som jag förstått det finns det inget som tyder på att stretching hjälper mot "korthet" i muskeln utan det är nog mest gener.