Styrketräningsupplägg
Hej!
Jag har börjat på lite smått med styrketräning men mitt huvudfokus är konditionsträning. Dock skulle jag vilja ha lite tips på hur jag kan dela upp min styrketräning på de olika muskelgrupperna.
Jag vill egentligen inte ha fler styrketräningspass än två under en vecka, möjligen tre.
Någon som har tips?
Bästa är att dela upp kroppen i 4 pass i veckan. Jag brukar köra såhära:
dag1: Bröst, triceps, ev mage
dag2: rygg, Biceps, underarmar
dag3: axlar och mage
dag4: ben och rumpa
då har du gått igenom hela kroppen, de vill säga ca 5-6 övningar på varje dag+ 10 min uppvärmning. tar då endast 1 timme varje dag. vill man så kan man köra slut på sig med ett kondtionspass på 30 min efteråt;D
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#1 Tack för tipset men jag vill inte ha så många pass!
Varför inte?
Du kan koncentrera dig på färre muskelgrupper och träninge blir mer effektiv pga att man orkar inte köra 100% mer än 60 min. Efter 60 min så har kroppen inte så mycket energi kvar och kavlliitén på träningen blir sämmre och där av så är tiden mer eller mindre bortkastad att vara kvar på gymmet att styrketräna.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#3 Jag prioriterar konditionsträning och gruppträning före styrketräning och kommer göra det i ett par månader till. Därför vill jag inte ha det på schemat mer än max två dagar i veckan :)
Det är ju svårt att gå igenom hela kroppen på två pass + att det kommer knappt ge något reultat = slösri med tid vad jag anser om man vill ha något resultat. Men som dom lata säger "bättre att träna 1 gång än ingen alls".
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#5 Hm, lata? Vad menar du med det?
Håller inte med. Man kan visst träna upp styrka på ca 2 pass i veckan. Det gör jag. Har en personlig tränare. Men mina styrkeövningar är kanske inte helt bodybuildingsmässiga, jag gör bland annat 2 stycken som mera kan klassas som uppbyggnadsövningar för idrottare och som kommer från Bosön.
Mitt förslag till uppdelning ser ut så här:
Pass 1: Rygg, bröst, mage, triceps. Här kan man variera och ta 1-2 övningar per muskelgrupp, variera typ av övning och ibland variera antal reps och set och variera belastningen.
Pass 2: Ben, axlar, Biceps. Som ovan, variation är nyckelordet. Samt att alltid sträva mot att ta ut sig maximalt i övningarna MEN med ett korrekt utförande. Så fort man börjar fuska med utförandet måste man lägga av, eller minska belastningen.
#7 Tack så jättemycket för svaret! Ska skriva upp det och planera lite inför nästa vecka :)

Kan du inte träna styrka och kondition på samma dag?
När jag var på topp så tränade jag kanske 45 löpning och sen ett pass med styrka, då varierade muskelgrupper.
#9 Jo, det kan jag väl förvisso göra! :)
Jag brukar göra just så. Jag kör 1 timme styrka med min PT; sedan tar jag konditionspasset. Fast jag kör i och för sig ingen klass eller spinning eller så, jag brukar ta snabb gåing på löpbandet, men så pass fort att jag blir både andfådd och svettig.
#11 Ja, det är ju det att jag ofta kör pass och då blir det väldigt långa pass på gymmet! Men ja, jag ska lösa detta..
#12 Visst blir passen långa… det är nackdelen.