Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 3405 ggr
EmmaVarg
0

ju justu i göteborg?

Vill börja i ju-jutsu men hittar inga som ligger nära!

jag bor i göteborg ( högsbo/frölunda delen) och vill börja nånstans där de ligger nära pga många anledningar, hittade två st men dom ligger rätt så lång härifrån..  nån som vet nåt ställe typ högst 20 min från frölunda/högsbo ?

Spongebob
0

Fråga på kampsport.se, de hade innan en klubbguide men verkar ha tagit bort den, men om du hör efter i forumet så kan de nog svara?

Varför vill du börja med just JuJutsu, alltså, vad är du ute efter att lära dig? Har du koll på de olika stilarna av JJ som finns och sugen på någon särskilld? Kan vara bra att fundera på så att du vet vad du vill ha. =)

Lycka till!

EmmaVarg
0

#1 haha, skulle börja i en klubb men sen tyckte min mamma att det låg för långt bor och att det va lixom, "tomt och för mycket skog" så att de kunde hända ngt på vägen o så,

haha ja jag vet inte va ja vill lära mig men vill bara kunna självförsvar o tkr de ser kul ut och roligt, coolt ^^

Spongebob
0

Själv tränar jag Brazilian Jiu-Jitsu (BJJ) och jag har väl ingen direkt superkoll på just den mera traditionella Jutsun (från japan) mer än att det i Sverige är uppdelat i två "läger" där de ena tränar för "mjukt självförsvar" (oxymoron) och de andra tränar lite mera tävlingsinriktat, Jiu-Jitsu Kai tror jag de heter (och skall tydligen vara någon blandning av Karate och Judo).

Värt att veta är att det inte alltid är "bäst" ur självförsvarssynpunkt att välja klubbar som påstår träna just självförsvar, utan se till att de kör sparring med.

Det viktigaste är dock att du trivs på klubben och att det är bra stämning, bra tränare och trevliga personer som tränar där, har du inte kul kommer du ju inte tillbaka så se till att det är skoj. Hur gammal är du om jag får fråga?

Hemulen
0

I välen, inne på frölunda judo, har frölunda jiu-jitsu även sina träningspass. De delar alltså lokaler med frölunda judo.

Om du inte absolut måste träna just den kampsporten så finns ju en massa annat på fighter centre på viktoriagatan 19 (jag tränar där) eller på frölunda kampsportcenter på Kontrabasgatan 7, 5 minuter från frölunda torg. Annars har du även gbg mma på esperantoplatsen. Hoppas du hittar något du gillar, kampsport är verkligen den bästa träningsformen som finns, hur kul som helst!

EmmaVarg
0

#3 jag är 14 :) men min syster som är 12 och bror som är 15 och mamma  skulle också vilja börja ^^

#4 finns det någon hemsida eller hur kan man ta kontakt med dom som tränar i frölunda judos lokaler ? (jiu-jitsu alltså)

haha, har kompisar som går i MMA, tycker de ser riktigt läskigt ut så jag vågar inte testa sånt ^^

Spongebob
0

Se till att klubben har ungdomsträning i så fall, är kanske inte helt omöjligt dock att ni får träna på andra tider än din mamma i så fall. Lättast är förståss att ringa klubben och fråga eller liknande (googla efter hemsidan funkar nog med).

De flesta klubbar har nybörjarintag i augusti samt i januari så ni har nog lite tid att hitta något som ni tror passar.

Håller med #4, kampsportsträning är sjukt kul! (jag har med tränat på fightercentre GBG btw)

Hemulen
0

verkar som om de har flyttat från frölunda judos lokaler och håller till i kviberg istället, se länk dokan dojo

prova judo annars. Jag tränade judo på frölunda judo i många år och det är en jätte bra förening, speciellt när man är i din ålder. Jag praktiskt taget bodde där när jag var 14. De åker dessutom på kanothajk, skidresor, sommarläger, träningsläger och allt möjligt annat.

se länk: frölunda judo

#6 jasså, va kul! Vad tränade du då? När? Själv har jag tränat BJJ en termin, MMA i ett år och Thaiboxning sedan 2007.

Spongebob
0

#7 Jag körde Shootfighting / MMA på gamla Lupus (numera Gladius) runt 2003 - 2005, gjorde även en halvårsvända i Kick/Thai på fc runt… 2002 tror jag (gammal i gamet, minnet sviker). Bor numera utomlands där jag tränar BJJ, något jag började med på Kött FC (i majorna) för ungefär 2 år sedan.

Kan för övrigt hålla med om Judo, verkar vara riktigt bra träning för ungdomar (och vuxna) och är en fin bas att stå på om man vill träna annat senare i livet.

Magnuzk
0

Kul att du vill börja träna ju jutsu. Jag tränar själv (Ju jutsu kai), fast har haft ett uppehåll nu sen början av september tyvärr. Här är några förslag på klubbar, men jag vet inte om dem är inom 20 minuter:

http://www.shindo.se/ (Mölndal)

http://www.alingsasju-jutsu.se/ (Alingsås)

http://www.gjjk.se/ (Göteborg)

Du kan säkert få hjälp på Svenska Ju jutsuförbundets hemsida där jag hittade dessa länkar: http://www.ju-jutsu.se/dojos/dojos.asp?sort=klubb

Hoppas att du hittar en klubb du gillar och som ligger nära dig!

Magnus.