Din hjälp behövs här!!
Hej! Jag behöver DIN hjälp nu!!
Jag är en tjej på 16 år som vill börja träna! Jag tycker inte jag är för tjock eller något sånt, jag vill ha en tränad kropp. Mitt BMI ligger på 25.1 Jag har en broskskada i högerknä sedan 2006/2007, men inte upptäckt förens nu.
Sjukgymnasten sa till mig att göra 100 knäböj dagligen, om jag inte skulle göra det skulle han skicka mig direkt till en ortoped. Jag ska till sjukgymnasten imorgon (tisdag 26/10), då har det gått 2 veckor. Och jag har faktist gjort 100 knäböj varje dag. Impad av mig själv faktist.
När jag var hos sjukgymnasten för 2 veckor sen så frågade han
- Om jag ber dig springa 5 km, gör du det då?
- Nej, svarade jag. - På grund av knäet eller flåset?
- Bådeoch, svarade jag.
Och hur bra känns det? Jag är 16 år, ung, frisk (förutom skadan) och orkar inte springa. Jag kan inte ens springa 1km. Men nu vill jag börja träna!! Det är inte första gången jag säger så, och troligtvis inte sista heller. Men nu ber jag ER om hjälp, tips, råd osv.
Men för att ni ska kunna få det lite lättare tänkte jag berätta lite om mig själv. Jag är en 16 årig tjej som bor på landet. Jag är ägare till 2 kaniner som nu under vintern bor hos min mormor i ladgården.
Jag går IV (individuella programmet) för jag är ej gdk i mattematik. Jag går i skolan 2 dagar, måndag och tisdag. Onsdag-fredag har jag praktik hos en proffs travtränare. Jag dansare orientaliskdans och kastar varpa på fritiden. Försöker umgås med kompisar. Jag har spelat innebandy men la av på grund av knät, men är sugen på att börja lira igen.
Snälla, kom med tips!
Besök mig på: http://johannagudinge.bloggplatsen.se
Du kan ju alltid börja simma! Det är ju skonsamt för kroppen och förbättrar konditionen :)
Tänkte precis säga som #1, simning är ypperligt för dig tror jag. Kanske kan du köra rodd på ett gym också? Det använder mest överkroppen och är rätt skonsamt mot knäna om man utför det korrekt.
Tack för tipsen! Tyvärr får jag ont i knäet av simning men får väl se vad sjukgymnasten säger imorgon.
Tänkte bara säga att simningen kommer bli bättre för knät, ska börja gymma så får tillgång till roddmaskin och sist men inte minst, http://johannagudinge.blogg.se heter min blogg.
Rodd är kanon! Jag har börjat köra intervaller på roddmaskinen (500m) sen 1 min paus och det tar rejält på konditionen men är skonsamt mot knäna.
Jag kan berätta vad sjukgymnasten har sagt och vad som är fel med mitt knä.
för 2 veckor sen träffade jag honom första gången. då han frågade vilka som har sett på mitt knä (skolläkare, skolsköterska och vårdcentralen) och när jag får ont och hur länge jag har haft skadan.
Dom som kollat på mitt knä tidigare sa att det var ett s k "ungdomsknä" och det fnös bara sjukgymnasten åt. han sa att de inte finns något som heter så. sedan böjde han mitt ben osv och det tog inte lång tid innan han sa att det var en broskskda. jag har haft ont sen 2006/2007. jag fick i uppdrag att göra 1oo knäböj dagligen, jag skulle lägga tyngden på varannat ben eller så skulle jag göra 200 vanliga och jag har varierat lite.
idag var jag på återbesök! POSITIVT VÄRRE! jag kände ingenting när han drog, böjde och slet i benet. han vill nu att jag 3 gånger i veckan gör något som tränar lårmusklerna och 1 dag i veckan på gym. vilket gör att jag antagligen och förhoppningsvis kommer bli mer motiverad.
och jag ska göra allt jag kan för att det inte ska bli operation!!
jag kommer även blogga om min träning (http://johannagudinge.blogg.se) och jag kommer försöka att föra en träningsdagbok.
Så nu satsar jag, allt eller inget, mitt val:ALLT! LET´s GO 
tack för era tips och lycka till med era träningar!
Vad härligt! Hoppas det går kanonbra för dig och att du slipper operationen för det är aldrig roligt :)