Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 5631 ggr
EEElina
0

Blir alltid förkyld!!

Jag blir alltid förkyld när jag är som mest motiverad att gå ner i vikt. Jag skär ner på maten och ökar träningsdosen och jag känner verkligen att kroppen får ett underskott på energi men jag mår bra för jag har en sån motivation. och jag känner att jag kan fortsätta i x-antal veckor utan problem. dessutom har jag märkt hur mätt jag blir av proteinpulver.

Men sen… ALLTID efter typ 1 till 2 veckor så blir jag förkyld!

Så sjukt irriterande.

Då tränar jag ungefär varannan dag ganska tuffa pass (60 till 75 min) och så går jag fram o tillbaka fr jobbet sammanlagt 50 min/vardag.

Maten va:

Frukost: 2 stekta ägg, 1 proteindrink.

Mel: 1 proteindrink.

Lunch: Wok med kött o grönsaker (stekt i ganska rikligt m olja)

Mel: proteindrink, frukt

Middag: kött, fil m hallon o solrosfrön. frukt

På kvällen efter träning kanske nåt lite småplock beroende på hur hungrig jag är. frukt, kött, ostskiva, eller proteindrink. the mättar bra. Bara så jag inte lägger mig hungrig.

Rätt strikt jag vet.men det gör mig rätt motiverad också.

och så har jag upptäckt hur bra proteinpulvret är så jag är inte särskilt hungrig även fast jag kan äta lite. och då känner jag att jag kan utnyttja det lite och gå ner lite fortare (typ 1 kilo per vecka hade inte varit helt fel)

Någon som vet vad för fel jag gör eftersom jag blir förkyld?? Är det maten eller träningen jag bör ändra på?

Jag hade varit smal för lääääängesen om jag inte blivit förkyld…

AnneN
0

Nu verkar det ju som att du får i dig vitaminer då du äter frukt, men jag har samma/liknande problem och då fick jag rådet av en personligtränare att ta multivitamin och ev omega3 tillskott varje dag. För mig hjälpte det ganska bra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LaSadie
0

Tyvärr är det så ibland att även om man tränar för mycket och äter för lite, eller inte få i sig tillräckligt mycket näring, så blir man lättare sjukare och kan skada sig lätt. Byt en av dina proteindrinkar mot mat med protein istället, kanske som #1 säger med omega 3 rik mat som fisk.

Bergspuman
0

Jag skulle säga att du också bör ha minst 1 helt träningsfri dag per vecka. Tänk då inte träning, tänk vila och återhämtning.

Gå gärna till läkaren och gör en fullständig undersökning av blodprover, alla värden de kan komma på. För att utesluta att du har brist på något ämne.

Bli förkyld ofta kan betyda just en brist på ett mineral.

Jag upptäckte min anemi genom att jag blev förkyld så tätt - 3 snuvor på 5 månader.

mimmibackman
0

Mitt bästa tips är Askorbinsyra - c-vitamin. Ett kryddmått motsvarar 2kg apelsiner i c-vitamin. Huuuur bra som helst! det funkar så att det hjälper kroppen att föra ut själva viruset genom ditt urin, funkar ungefär som när man väl är sjuk så har man feber och din kropp arbetar ur förskylningen ur din kropp genom svetten. När jag känner att jag håller på att bli sjuk (huvudvärk, halsont mm) så tar jag några "shottar" med askorbinsyra. Jag blandar oftast det med några matskedar bubbelvatten, skakar runt glaset så det löses upp och sedan är bara botten upp! så de blir runt 2krm/shot och 3-4 shottar totalt. Viktigt att dricka lite extra vatten med så att c-vitaminen har något att jobba med så att säga. C-vitamin är en antioxidant och hjälper även att ta upp Järn i maten. Ännu en egenskap är att det hjälper till att sänka kolestrolvärdet om man har problem med de.

Och ifall du redan blivit sjuk och tar askorbinsyra så brukar det speeda upp så du blir frisk snabbare :)

Påsen finns i kryddhyllan på de flesta ställena :)

Glömde säga att det är ganska surt med..

piri-piri
0

Ett tips är att prova aminosyran L-glutamin då både muskler och imunförsvar använder det.

EEElina
0

Tack för tipsen :)

Jag har faktiskt köpt C-vitamin piller precis. såna extra extra starka som finns i hälksokost. en tablett e typ 1700% av rekomenderat dagligt intag. och nej, jag skrev inte fel. det är verkligen 1700%  :)

ska kolla in d där med askorbinsyra nästa gång jag handlar :)

Får se om det fungerar.

Vart skaffar man l-glutamin? finns i vissa proteinpulver men finns d nån annanstans?

piri-piri
0

L-glutamin köper du också på hälsokosten.

piri-piri
0

Vet att det finns lite olika åsikter om glutamin men om man ständigt blir sjuk vid träning så kanske det kan vara värt att prova.

[Malin]
0

Hm askorbinsyra har jag faktiskt aldrig hört talas om förut men det kanske man borde testa..