Var går gränsen vid överträning?
Hejhej! Är ny på detta forum. Tyckte den här sidan verkade lite kul o intressant!
Nu till min fråga. Jag har nu funderingar på om jag övertränar…
I o m att mitt mål med träningen är såklart att få muskler o mer välbefinnande, men främst att jag ska kunna gå ner några kilon på ett roligt sätt.
Som det ser ut nu så blir det en timmes träning varje dag. På veckorna blir det friskis pass ungefär 3- 4 ggr. Då mixar jag core, aerobics o liknande pass. Utöver det har jag idrott ungefär 2 ggr i veckan på skolan….o det är ganska jobbiga idrottspass där oxå, ungefär som ett friskis pass. Man är lika trött efter dessa pass som på friskis.
På helgerna o blir det ofta joggingrundor på mornarna. Det kan vara mellan 20 min till en timme. Det händer oxå att det kan bli en promenad på en timme på kvällarna på helgerna oxå….
Nu är det så oxå att min skola har en hälsoprofil, o då kör de lunchpass med olika aktiviter, så som yoga, core, löpning lr bara en promenad. O dessa vill jag gärna delta på.
Nu undrar jag om detta kan bli för mkt på en vecka???
Jag vill ju inte att min träning ska ge motsatt effekt…… Kmr jag gå ner i vikt trots detta tränande?
Tack på förhand!
Det varierar från person till person hur mycket man klarar av att träna, men det finns ett par tecken om man övertränar:
*kronisk träningsvärk
*minskad prestationsförmåga
*ökad vilopuls
*kronisk trötthet
*fler infektioner
(Dessa uppgifter kommer från budo- och kampsportsförbundets gruppinstruktörskurs)
Så för att få veta om det är för mycket får du nog testa dig fram och känna av vad du känner är lagom. Däremot behöver du nog inte vara orolig för att du kommer gå upp i vikt istället för ner. Om du går upp lär det vara för att du får mer muskler, och det är en bra sak.
#2 Aha, okej. Jag har faktiskt ingen träningsverk (än så länge). Under vissa pass så kan jag känna lite ibland att jag inte riktigt orkar helt fullt ut. Men att springa o hoppa det orkar jag med. Det är mer som att stå plankan, armhävningar m m som kan kännas lite jobbigare ibland efter tre dagar som jag har kört efter varandra.
Vilopulsen ska jag försöka kolla o se hur den förändras vecka till vecka.
Tack för svaret! :)
Tränar oxå mkt, detta har hjälpt mig:
#3 Så du skulle råda mig att ta sånt?
Alltså tränar jag mkt lr?

#0 Jag kände främst när jag åkte på en lätt släng av överträning att jag var trött hela tiden och skadade mig lätt. Till slut så sa kroppen ifrån och jag kunde inte springa på några månader, väldigt frustrerande och faktiskt skönt…

Men rent spontant så ser det ut som en hel del… Men viktigast är att du mår bra av det och äter ordentligt och nyttigt!