Mat efter träning?
Vad äter ni efter ni har tränat?
Jag är en sådan som inte har någon som helst hunger efter träning utan trycker i mig något, vad som finns tillgängligt typ :D
Jag är litegrann som du, i alla fall efter stryrketräningspasset. Om jag efter styrketräning fortsätter med fettförbränningsträning, så sjunker ju mina kolhydratdepåer ganska snabbt. Efter det, kan jag behöva ösa in saker i truten fort som tusan. Annars börjar jag ragla.
Men direkt efter styrketräningen är jag vanligen inte ett dugg hungrig. Kan i och för sig bero på att jag ätit ett hyfsat stadigt mellanmål ca 2,5 timmar innan den, just för att orka.
Min vanliga mat, och jag äter när jag blir hungrig. Varför krångla till det? Blodsockerfall drabbas jag i princip aldrig av. När jag styrketränat så kan jag dock bli ordentligt hungrig efter ett tag.

brukar alltid (eller så gott det går) äta nåt så fort som möjligt efter att jag tränat. Sen kan det variera lite vad det är.. kokt ägg, energibar och banan är nog de vanligaste
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"
Oftast gör jag kvällsmat när vi kommer hem från träningen eller om vi tränar innan lunchen!
Annars blir det en banan eller liknande :)
Jag fösöker få i mig lite protein efteråt, sen om det blir en liten bit ost eller en kött bit beror på vad jag är sugen på :)
Jag brukar laga middag, som vanligt, när jag kommer hem.
Jag brukar ta en banan eller lite nötter på vägen hem och sen äta vanlig mat hemma
så vitt jag vet är det oerhört viktigt att äta något direkt efter träningen för att inte musklerna ska brytas ned. Jag har alltid haft svårt för det men vad jag förstår bror detta på att levern blivit så varm att den signalerar till hjärnan att man är "mätt".
jag brukar lösa det med att dricka en proteindrink direkt efteråt (vet jag att det ska bli hård träning tar jag även en proteidrink innan passet också, gärna med extra tillskott av l-glutamin som förhindrar överträning). Min träning är oftast på kvällen så när jag kommer hem äter jag middag.
#8 vad jag förstår bror detta på att levern blivit så varm att den signalerar till hjärnan att man är "mätt"
Förlåt, men det lät flummigt. Har du någon referens?
För det första så är träning till för att bryta ned muskler. Dvs muskelnedbrytning är inte bara dåligt. Vilan efteråt är till för att bygga upp musklerna igen (förhoppningsvis mer än vad de bröts ned, dvs sk superkompensation).
Poolen med Aminosyror (byggstenar för proteiner) i blodet räcker ca 72 timmar utan föda. Blodsocker kan levern tillverka. Fett har de flesta lagrat i överflöd. Eventuellt kan man förbättra sin anabola fas efter träningen med rätt föda vid rätt tidpunkt, men jag tror att det är överkurs för de flesta.
#9 nja, jag har väl ingen vetenskaplig referens och jag säger inte att det är fakta, utan jag baserar det på uppgifter jag fått av olika PT's och människor jag känner med lång träningsbakgrund på hög nivå. Men det låter trovärdigt tycker jag, att det skulle vara som orsaken till att man oftast är mindre hungrig när det är riktigt varmt ute.
För egen del mår jag väldigt dåligt och får svårt med återhämtningen utan att äta efteråt och speciellt utan mitt proteinpulver men om det funkar för dig att inte äta utan låta kroppen ta av fettreserverna så kul för dig, kör på det.

Tranar jag pa morgonen sa ater jag min frukost (rostat brod med smor, ibland med skinka ocksa beroende pa hur fattig jag ar).
Tranar jag pa kvallen sa ater jag bara vanlig middag efterat.
// Amanda