Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 3184 ggr
[vaargen]
0

Ny träning(för mig) P90X

Eftersom jag blir klar med min löpträning(enligt min Nike+ coach) på onsdag så vill jag prova något annat ett tag och då har jag fått tipset av några vänner att prova just P90X som är en serie DVD-baserade träningar av olika slag och ett träningspass är mellan 45-90 minuter och man ska träna 6 dagar i veckan.

Min plan är att börja med träningen på fredag(torsdag ska jag göra en serie tester för att ha något att jämnföra hur mycket starkare jag blir under de 90 dagar träningsprogrammet är) men redan idag så köpte jag ett hantelset(20kg) och dörrtrapets vilket ska vara allt man behöver(har redan yoga matta och klarar mig utan push-up bars).

Har tänkt att uppdatera denna tråd lite då och då för sätta lite press på mig själv att inte banga ur :)

[vaargen]
0

Sådär, då har jag gjort första dagens övningar och det gick väl ganska bra, några övningar som det var lite svårt att se hur dom gjorde men det blir ju lättare nästa gång jag ska göra den här serien med övningar.

[vaargen]
0

Och andra dagen är avklarad. Idag var det ett aerobicspass med en del hopp och olika knäböj, total förbränning på 56 minuter 697 kcal.

[ingvarisbjorn]
0

Har själv varit sugen på p90x, så jag inväntar spänt en utförlig rapport när du har kört igenom programmet Oskyldig

amandapi
0

åh det verkade ju spännade. Vart kan mna få tag på den dvd:n?

[vaargen]
0

ingvarisbjorn: Det kommer en större rapport efteråt(om jag överlevt) :)

amandapi: Du kan köpa dom från deras hemsida men även TV-Shop säljer den.

Annars så var det yoga-dags igår och det var väldigt jobbigt :)

Men jag ser fram emot dagens ben och rygg övningar.

[vaargen]
0

Så är första veckan avklarad, man ska egenligen träna sex av 7 dagar men om man vill så "får" man köra ett 60 minuters strechingprogram och det provade jag på idag med stor framgång om jag får säga så själv :)

Ska kontrollmäta mig imorgon innan jag börjar veckan två, men jag vet att jag väger mer(mycket vätska i musklerna) men tror(och känns) att jag har gått ner någon cm någonstans på kroppen.

[vaargen]
0

Puh, precis kört igång vecka två och inte var det lättare denna gång, eftersom jag körde fler reps på varje övning :)

Och som jag misstänkte igår, väger 1kg mer, men har minskat 1 cm kring rumpa, höfter och midja så är det iallafall inte fettvikt :)

[vaargen]
0

Nu är jag klar med vecka 3 och det har varit lite segt under de senaste träningarna(man ska skriva upp hur många rep och vilken vikt under några övningar och jag fick mycket bättre resultat under vecka två än vecka ett men få ökningar under vecka 3(snarare några sämre tom)).

Men nu har jag en "vilo" vecka att se fram emot(två yoga pass a 90 minuter, två core/kondition pass a 60 minuter, två streching pass a 60 minuter och slutligen ett kempo pass a 60 minuter) så det är mest ben och arm muskler som får vila även om dom har en hel del att göra under alla passen, men stor skillnad i muskelbelastningen mellan chin-ups och stående hunden Glad

[vaargen]
0

Och börjar 5 veckan idag med att byta träningsprogram inom P90X(De har i grunden tre program, Classic(det "rena" programmet), Lean(mindre styrka, mer kondition) och Double(som Classic men 3-4 extra pass i veckan kondition).

Jag kände att jag hade gott om energi så jag bytte helt enkelt till Double och har nyss kört ett konditions pass på 45 minuter och ikväll ska jag köra dagens styrketräning.

Såhär ser veckoschemat ut under de närmaste tre veckorna.

Dag 1: Förmiddag, Cardio X(45 min kondition), eftermiddag, Chest, Shoulders & Triceps(55 min styrka) + Ab Ripper X (16 min mage).

Dag 2: Polymetrics (58 min spänst/kondition)

Dag 3: Förmiddag, Cardio X(45 min kondition), eftermiddag, Back & Biceps(51 min styrka)+ Ab Ripper X (16 min mage).

Dag 4: Yoga X(92 min yoga)

Dag 5: Förmiddag, Cardio X(45 min kondition), eftermiddag, Legs & Back(59 min styrka)+ Ab Ripper X (16 min mage).

Dag 6: Kempo X(58 min spänst/kondition)