Sit ups
Jag far alltid ont och blir stel i nacken efter att jag gjort sit ups, hur slappnar jag av och far en battre hallning? Inte roligt att ga runt med ont i huvudet bara for att jag inte kan gora dem ratt 
Forsoker titta upp i taket istallet for framat, men det hjalper foga..
// Amanda
Hur långt upp går du när du gör dina sitt-ups? Helt upp, mitten eller upp med ryggen från golvet?

Olika. Forsoker variera mig och brukar folja 8 minute abs-programmet
// Amanda
Håll om nacken med armarna / händerna när du gör dem.
Dessutom: sänk tempot i dina situps. Troligen kompenserar du med nacken, "rycker" upp dig från golvet när magmusklerna är trötta. Gör färre men långsamma situps.
Min PT hejdar mig alltid när jag blir trött, han ser att jag då börjar fuska med utförandet, då kan man inte göra övningen korrekt längre.

Ska prova sanka tempot och halla om nacken! I skolan var det ju alltid ajja-bajja att halla om nacken av nagon anledning, sa har alltid bara haft fingrarna vilande lost bakom oronen.
Tack :)
// Amanda

Jag har efter över tio års försök att få till situps på ett vettigt sätt gett upp. Jag kan inte göra dom utan att spänna nacken hysteriskt så jag gör andra övningar för magen istället. Finns massa saker man kan göra.
Jag kan inte heller göra vanliga sit-ups vettigt men på en balansboll är det jättelätt att göra rätt! Har numera inga problem alls och får inte ont nånstans mer än träningsvärken i magen
!
Finns bra bilder på nätet hur man utför dessa på boll, testa!
Jag struntar själv helt i situps och kör en magmaskin på gymet istället, den är så satans effektiv att jag aldrig har fått så mycket mjölksyra i magmusklerna någonsin.
Jag gör som #6 och har börjat med situps på balansboll. För mig blir det mer effektivt och ingen stel nacke! *tipsar och rekommenderar*
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Jag klarar det inte ens på balansboll utan att spänna min nacke….
#9#
DU kanske ska satsa på pilates istället och bygga upp magmusklerna innifrån istället först.

#10 Har hittat massa andra bra magövningar som fungerar så det är inga problem, så länge jag håller mig ifrån situps.