Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1760 ggr
L8sson
0

Ny här och behöver hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har planer på att bli aktivare, vill gå ner i vikt.
Jag har det bästa hjälp medlet! 2 st hundar, som jag går ut med varje dag. En bra start tror jag. Har massa idér, jag tränar mina hundar i drag. För att strappa upp 1 steg till så tänkte jag ta raskare promenader, sedan sätta mina hundar i midjebälte och ut i skogen och träna drag fast jag går/joggar. Då kan jag passa på att lära/träna in höger vänster, start och stopp.

Hjälp mig, kan det vara så här enkelt?

tsset
0

Helt klart en bra start! Rekommenderar att du börjar öka hundarnas motion redan nu inför vinterns drag, genom lite tyngre promenader i högre skritt-tempo i svår, backig och tung terräng. Detta behöver dem inte dra för utan tänk raskare promenad bara för att jobba upp musklerna, samtidigt som du får motion då det bör bli powerwalk i terräng för dig! Går du dessutom med en hund i taget blir det dubbel så mycket motion, så jobbar jag :) Istället för en långtur om dagen på kanske 3 timmar kan det bli 2 på totalt 8 timmar vissa dagar och det ger resultat! Alternativt två korta jobbiga pass, blir ju dubbelt så mycket för mig.

Därtill kan du cykla dem, valfritt om du vill att de drar cykeln eller om du har dem bredvid cykeln. Jag föredrar bredvid då det blir mer motion för mig och jag drar med annat då de väl ska dra. Då får de ökad kondis iom att du orkar med längre sträckor och du får jobba genom att cykla hela sträckan. Gärna uppför och nedför ;) Även här - dela gärna upp det! Två stycken långa lätta (1-2 mil plan mark eller så), eller ta en med båda som är lite tyngre(några km enbart uppför och nedför eller så).

Sen kan du låta hundarna dra nu också, och du går/springer bredvid. En kärra bakom om du har, åh vad heter det, fasta träramar… ja, du vet. Eller så är du bromskloss i bak, kanske genom att fästa ett snöre mellan kärran och ett midjebälte på dig? Så det blir hund/hundar - lina - kärra med någon tyngd på - snöre - du själv. På så sätt får du hänga på hundarnas tempo, lära dem tempoväxlingar och att svänga osv och samtidigt får du hjälpa till i nedförsbackarna genom att vara bromskloss.

Hundar är utmärkta träningskamrater, jag som älskar att vandra i timtal blev överlycklig när jag blev med en andra ung hund i flocken. Nu kan jag vara ute dubbelt så mycket utan att trötta ut någon helt ;)

L8sson
0

Jag har tränat drag hela sommaren med dom, så dom är i topp form. Dom drar mig på inlines och cykel.

Det är bra att jag har lärt in att när dom har sele ska dom dra, när dom har halsband ska dom springa brevid :) Fin fint :D

Snart så kommer ett Weight pull sele som jag har beställt då kommer hunden att kunna dra däck medans jag går. Då kan man köra intervaller. Båda uppför och nerför. Och terräng.

Tack för tipsen :)

tsset
0

#2 Så bra, då är det bara att du hänger på - gör så mycket du kan och orkar själv, och dela gärna upp det i två pass med en hund i taget. Så får de lite egentid och du får dubbla mängden träning ;)

L8sson
0

#3 ja det sskulle vara perfekt att dela upp det men ena hunden kan inte vara själv.. Så grymt jobbigt, tränar som tusan på det men nej hon kan int evar alugn utan mig och sin syster..